Friday, November 16, 2007

PERHIMPUNAN BERSIH: ANTARA FANTASI DAN REALITI


Sekali lagi rakyat Malaysia digemparkan dengan satu Perhimpunan haram anjuran BERSIH- Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil pada 10 November 2007 bersamaan dengan 28 Syawal 1428 H.

Perhimpunan tersebut telah berarak ke Istana Negara untuk menyerahkan memorandum tuntutan BERSIH kepada Yang Dipertuan Agong.

Untuk menarik kehadiran, terdapat suara parti pembangkang yang seolah-olah berfatwa bahawa sesiapa yang menghadirkan diri ke perhimpunan sedemikian telah menunai satu kewajipan dan sumbangan besar kepada rakyat dan negara??? Demikianlah agama diguna untuk memperdaya orang ramai.

Pihak pembangkang bertanggapan tarikh tersebut adalah tarikh keramat kerana kononnya telah berjaya dalam misi dan harapan mereka sedangkan umat Islam masih menyambut akhir Syawal, merai dan merapatkan hubungan tali persaudaraan bagi merapatkan ukhwah sesama umat.

Tujuan utama BERSIH adalh untuk membuat tuntutan membersihkan perjalanan pilihanraya yang pada mereka kononnya dikendalikan secara kotor di negara ini. SPR didakwa menjadi alat pemerintah BN dan UMmno. Itu dakwaan mereka. Tiga cadangan asas kepada Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) ialah:-
Penghapusan undi pos;
Penggunaan dakwat celup jari; dan
Pembersih daftar pemilih.

Perhimpunan BERSIH dikatakan telah dianggotai oleh parti-parti pembangkang (Keadilan, Pas dab Dap) dan juga beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGOs).

Perhimpunan sebegini sebanarnya dianjurkan oleh golongan yang telah kecewa dalam politik. Mereka bercita-cita untuk mendapatkan kuasa, khususnya pada piliharaya umum akan datang. Jadi cara untuk melepaskan segala tekanan atau kekangan kekecewaan tersebut, mereka mengadakan perhimpunan haram seperti mana yang telah diadakan baru-baru ini.

Golongan tersebut turut melemparkan segala dakyah dan tohmahan kepada Kerajaan kerana rasa tidak puashati yang membuak-buak . Dengan adanya perhimpunan sedemikian, pihak pembangkang didapati cuba mengekploitasi mereka yang hadir pada hal tindakan mereka boleh memudaratkan keselamatan dan keamana negara.

Sungguh memalukan apabila agama Islam turut di manipulasikan untuk mengiakan tindakan mereka . Imej Islam dircalar oleh mereka ynag bernafsu besar dalam memburu kuasa.

Kita boleh berbeza pandangan tetapi sebagai rakyat buatlah keputusan yang bijak dan jangan sekali-kali mudah terpedaya dan diperalatkan.

.Al-Jazeera telah melaporkan kejadian itu dan seluruh dunia boleh menonton perhimpunan tersebut. Ada juga di kalangan blog persendirian dan news portal seperti Malaysiakini menyiarkan berita dan gambar-gambar perhimpunan berkenaan. Keadaan ini boleh memberikan tanggapan tidak baik terhadap negara, padahal ia tidaklah seburuk mana yang dibayangkan.

Nililah kembali wahai rakyat Malaysia ! Tindakan bijak dan profesional dapat melahirkan satu keputusan yang mengutamakan keamanan negara melebihi segala-galanya. Negara kita ini tidak aseburuk dan sezalim negara-negara yang bergolak, hatta di negara-negara maju sekali pun. Miasalnay Amerika Syaraikat adalah negara yang lebih banyak kekotoran dan dosanya memperkosa hak asasi manusia lain.

Kita tidak perlu menjadi pengacau atau pengkhianat bangsa. Kita juga jangan suka menabur fitnah dan tuduhan-tuduhan tidak berasas ke atas orang lain semata-mata untuk berada di atas. Hidup Malaysia.

Peribahasa Melayu ada berkata:-
PANDAI SEPERTI PISAU RAUT : BONGKOK ORANG DAPAT DIBETULKAN (DILEPASKAN), BONGKOK DIRI SENDIRI TINGGAL KEKAL.
Bijak Kita, Bijak Malaysia.


Oleh :

Ummi Nur
16 November 2007.

No comments: