Tuesday, November 13, 2007

DEMONTRASI JALANAN: MELAYU JGN IKUTKAN AMARAH

DEMONTRASI JALANAN: MELAYU JGN IKUTKAN AMARAH

Melayu jgn terperangkap dalam perhimpunan@demontrasi. Perhimpunan haram 10 Nov anjuran Bersih yang disertai parti-parti pembangkang menyaksikan majoriti yang hadir adalah org melayu. Saya yakin mereka yang hadir kebanyakkannya dari kalangan ahli dan penyokong Pas dan PKR. Rakyat biasa tidak gemar perkara berkenaan. begitu Cina dan India hanya sedikit sahaja yang hadir.

Pihak penganjur harus sedar jika UMNo mahu mengerakkan ahlinya berhadapan dengan perhimpunan haram tersebut boleh,berkebetulan pula pada 9 Nov adalah hari terakhir perhimpunan agung Umno.Ahli Umno yang ada pada hari itu boleh dibakar semangat mereka untuk berhadapan (berdemontrasi) dengan perhimpunan haram tersebut. Tapi Umno rasional dan sayangkan bangsanya. Umno tdk mahu itu berlaku kerana tersilap langkah ia boleh membawa pertembungan fizikal dan pertumpahan darah sesama orang melayu. Jadilah seperti di Pakistan di mana penyokong pembangkang bertembung dengan penyokong pro-kerajaan sehingga berlaku pertumpahan darah. Jika ini berlaku sesama melayu, ruginya banyak dan orang lain menunggu untuk mengambil kesempatan dari kegoncangan orang melayu.

Di pihak kerajaan juga saya ingin menegur, mengapa hanya pemimpin-pemimpin Umno sahaja yang beria-ia benar mengkritik perhimpunan haram tersebut sama ada pra dan pasca perhimpunan haram tersebut. Mana pergi suara2 pemimpin dari MCA , Gerakan dan MIC sedangkan perhimpunan tersebut ditujukan kepada kerajaan. Siapa kerajaan itu? Tidakkah BN, bukan Umno sahaja. Apakah mereka juga bersetuju secara senyap.

Di sinilah melayu kena sedar, apakah perlu kita berdemontrasi sedangkan orang lain menanti saat kehancuran kita.

No comments: