Sunday, November 18, 2007

PERHIMPUNAN AMAN “BERSIH” – AMAN ATAU MENYUSAHKAN?

Nampaknya Perhimpunan jalanan BERSIH (Gabungan Pilihanraya Bersih Dan Adil) pada 10 November 2007 yang lalu tidak begitu menarik perhatian umum untuk menyertainya. Jumlah yang hadir hanya seramai 4,000 orang sedangkan BERSIH mensasarkan bahawa 100,000 orang akan turut serta dalam kempen mengarut itu. Mereka yang hadir rata-rata berbaju kuning dan merah. Mereka tidak lain dan tidak bukan adalah merupakan penyokong parti PAS dan PKR sendiri. Ini bermakna misi pihak pembangkang yang didukungi oleh parti PAS, PKR dan DAP serta beberapa pertubuhan NGO ini tidak berjaya mencapai matlamat.

Kononnya mereka ingin menarik seberapa banyak sokongan daripada rakyat untuk mengadakan demonstarasi jalanan yang menuntut satu pilihanraya yang telus dan adil. Padahal rakyat sedikitpun tidak berminat untuk bersama-sama mereka melaksanakan misi yang hanya membuang masa dan tenaga. Sebab apa rakyat tidak berminat??? Ini kerana rakyat Malaysia sendiri sudah sedia maklum bahawasanya Malaysia masih teguh memegang prinsip sistem Demokrasi Berparlimen dan Raja Berperlembagaan. Sistem pilihanraya Malaysia tetap cekap, telus dan adil.

Apa yang BERSIH hendak sebenarnya? BERSIH menwar-warkan kepada orang ramai kononnya ingin melakukan perubahan terhadap corak pentadbiran negara yang ditohmah sebagai lemah dan korup. Namun sebenarnya mereka mempunyai agenda tersendiri, tersurat dan tersirat iaitu hanya semata-mata bersandarkan agenda politik mereka. Biasalah… bila diri sudah dipandang sepi, tidak lagi mendapat perhatian, pelbagai kaedah dan kempen yang hendak dilaksanakan bagi meraih sokongan orang ramai lebih-lebih lagi pilihanraya umum akan menjelang tiba tidak berapa lama lagi. Dengan erti kata lain, perjuangan untuk kepentingan diri sendiri.

Tindakan BERSIH mengadakan perhimpunan ini bukan hanya memberi impak yang negatif terhadap negara pada pandangan negara luar tetapi ia turut menyusahkan rakyat Malaysia sendiri. BERSIH tetap degil untuk melaksanakannya walaupun pihak polis tidak mengeluarkan permit. Perhimpunan yang dikatakan aman ini tidaklah aman kerana pengumpulan ramai orang telah menyebabkan rakyat merasa takut berlakunya kejadian yang tidak diingini seperti rusuhan atau pertumpahan darah. Apatah lagi perasaan para pelancong. Pastinya mereka merasakan Malaysia sudah tidak aman damai dan tidak lagi sesuai dijadikan destinasi pelancongan.

Tidakkah juga BERSIH terfikir bahawa hari Sabtu dan hujung minggu adalah hari untuk orang ramai bersama keluarga? Ketika inilah mereka akan mengambil kesempatan bersiar-siar di bandaraya Kuala Lumpur dan membeli-belah bersama-sama keluarga. O Akibat tindakan BERSIH maka pada hari tersebut banyak jalan terpaksa ditutup dan menyebabkan kesesakan lalu lintas yang teruk. Adakah ini satu tindakan aman? Tidakkah ianya menyusahkan? Kepada BERSIH dan penyokong BERSIH…ambillah iktibar daripada kejadian-kejadian yang berlaku di negara luar seperti di Lubnan, Pakistan dan lain-lain negara yang bergola.

Adakah anda mahu kehidupan anda, keluarga anda, masyarakat anda hidup dalam keadaan kucar-kacir dan penuh persengketaan? Tentu tidakkan.. Oleh itu, Lupakan dan tinggalkan aje kerja-kerja yang tidak mendatangkan faedah ini. - Oleh Nora.

1 comment:

Unknown said...

Transcript of Malaysia's Information Minister's interview with Al Jazeera News on the Bersih Protest.

Minister: I commend yo-yo-your journalists trying to project... to exaggerate more than what actually happened. That-that-that-that's it. We are not the-the and I-I congratulate your journalists behaving like an actor, that-that's it...

Reporter: As you say that, sir, we're watching scenes of protesters being sprayed by chemical-filled water!

Minister: YA! I am watching! I'm here! You've been trying... trying to do it this - to do this everywhere but in Malaysia people are allowed to, you know? We know our police head our colleague... Police have whatever allowed the procession to go to the Istana Negara, you know? Do police, first police, like, they handle them, they attack them, they... the police don't, don't, don't fire anybody?

Reporter: Our correspondent came back to the office, sir, with chemicals in his eyes!

Minister: You-you-you-you are here with the idea, you are trying to project, what is your mind! You think that we Pakistan, we are Burma, we are Myanmar. Everything you-you are thinking! WE ARE DIFFERENT! We are totally different!

Reporter: Well unfortunately when you refuse to let people protest, it does appear so.

Minister: Ya ya we are not like you! You-you have earlier perception, you come here, you want to project us like undemocratic country. This a democratic country!

Reporter: So why can't people protest then, if it's a democratic country?

Minister: YES, PEOPLE PROTEST! People do-do... of course they protest. We are allowing them protest, and they have demonstrated. But we just trying to disperse them, and then later they-they-they don't wanna disperse, but later our police compromise. They have compromised and allowed them to proceed to Istana Negara! Police, our police have succeeded in handling them gently, right? Why do you report that? You take the opposition, someone from opposition party you ask him to speak. You don't take from the government, right?

Reporter: Why did you not break up these protests...

Minister: Pardon? Pardon? Pardon?

Reporter: Why did you not break up these protests more peacefully?

Minister: I can't hear you! I can't hear you!

Reporter: Why did you not break up these protests more peacefully?

Minister: No we-we are! We... this protest is illegal! We don't want..this... the... NORMALLY...

Reporter: OK, so let me return to my former question. Why is this protest illegal?

Minister: YA! It's a illegal protest because we have the erection in Malaysia. It's no-no point on having a protest! We are allowing to every erection... every five years never fail! We are not our like, like Myanmar, not like other country. And, and you are helping this. You Al-Jazeera also is helping this, this forces. The, you know, these forces who are not in passion, who don't believe in democracy!

Reporter: Alright, many thanks for joining us.

Minister: I don't, ya, you, Al-Jazeera, this is, is Al-Jazeera attitude. Right?

Cuba lihat macam mana Menteri Penerangan kita menangani wartawan Al Jazera. Malunya ... tak steady langsung. Dahlah tu rupanya dia gagap dan tak tahu cakap orang putih. Baik hantar dia ke kelas Sains dan Matematiks di sekolah. Kalau dapat hantar ke sekolah dan menguasai bahasa Inggeris pun, macam mana nak betulkan gagapnya.


Kalau dah menteri perangai mcm ni.. apalagi machai2 pengampu. Matematik pun entah lulus ke tidak. Menteri lulusan SPM.. machai SRP kot. Punya ramai org.. 4000 machai kata. Polis kot 4000 org tu???? muahahahhhhh.....