Thursday, November 15, 2007

BERSIH ke perhimpunan BERSIH?

BERSIBERSIH ke perhimpunan BERSIH?

Perhimpunan 10 November anjuran BERSIH lebih memperlihatkan perhimpunan politik yang didalangi oleh golongan politik yang terdesak. Mereka mengambil kesempatan diatas kelemahan rakyat yang mudah tertipu dan terpedaya.
Inikah yang dikatakan BERSIH? BERSIHkah jika budaya dan kedaulatan Negara di perdagangkan? Apa akan terjadi pada Negara apabila setiap bulan mereka ingin mengadakan demonstrasi? Tidak kah kita sedar bahawa ini adalah propaganda pembangkang untuk mewujudkan ketegangan dalam negara kita?

Percayalah, jika senario ini berterusan, negara ini pasti akan hilang kedaulatan dan huru-hara. Apalah sangat hasil keringat tulang-tulang empat kerat pembangkang yang mendakwa mereka BERSIH? Kalau setakat melepaskan batuk ditangga pastinya tidak mustahil suatu hari nanti negara ini akan dijajah lagi. Inikah yang kita impikan? Inikah yang kita dambakan? Inikah yang kita cita-citakan?

Adakah ini budaya yang kita agung-agungkan? Adakah ini perilaku yang ingin kita tonjolkan? Adakah ini contoh yang kita ingin tayangkan pada anak-anak kecil? Adakah ini tatacara yang ingin kita wariskan pada anak cucu kita? Benar kata pepatah, “melentur buluh biarlah dari rebungnya”. Tapi benarkah aplikasi pepatah ini? Jika mengajar anak untuk mencintai keganasan, ketegangan, pertelingkahan dan kekacauan, pastinya pepatah tersebut tidak patut digunakan.
Mengapa harus terjadi begini? Tidakkah kita sedar anak-anak merupakan tunggak kecemerlangan negara di masa hadapan? Perbuatan ini merupakan perbuatan yang tidak mengandungi unsur mendidik untuk anak-anak serta tidak bertanggungjawab apabila ia melibatkan golongan muda dan kanak-kanak yang tidak mengerti apa-apa. Apa faedahnya membawa anak-anak kecil kejalanan?

Lihatlah anak-anak muda dan kaum wanita yang diperdaya? Apa yang mereka dapat selain penat dan lelah. Biasanya perhimpunan HARAM yang didakwa AMAN akan bertukar menjadi GANAS. Matlamat mereka cuma satu, mahu memalukan negara, mencalarkan maruah dan imej negara. Tidak kiralah kalau ada kanak-kanak yang cedera atau ada yang mati. Yang penting mereka mahukan matlamat mereka tercapai. Ini merupakan taktik kotor dan busuk.
Kita sedari awal mengetahui perhimpunan mereka telah melanggar undang-undang, mereka telah mencabar undang-undang negara ini, dan yang paling jelas mereka mencabar kepimpinan negara yang dipilih rakyat melalui saluran demokrasi. Rakyat sedar tetapi mengapa harus terpedaya? Rakyat tahu tetapi mengapa terus terikut?

Warisan Melayu yang diperturunkan penuh dengan adab sopan dan budaya ketimuran yang disanjung. Nampakkah kita sekarang betapa perhimpunan kotor ini telah sekaligus mengajar masyarakat, golongan muda dan kanak-kanak pangajaran yang bertentangan dengan norma-norma kehidupan orang Timur. Kerja yang dilakukan oleh pembangkang ini merupakan kerja orang-orang yang tertekan dan terdesak untuk berhadapan dgn piliharaya lalu untuk memburukkan imej kerajaan mereka memulakannya dengan demontrasi jalanan.
Budaya asing yang tidak pernah tumbuh didalam hati para belia dan kanak-kanak telah dibenih dan dibajai oleh pembangkang. Mahukah kita melihat belia-belia negara dan anak-anak kita menjadikan keganasan dan pemberontakan sebagai kitab hidup mereka?

Adakah kita mahu dipimpin oleh mereka yang sanggup mempersendakan maruah negara? Sedar atau tidak, Malaysia kini sedang dipandang sinis oleh masyarakat dunia dek kerana KERAKUSAN pembangkang membuat onar sehingga orang luar dengan senang hati berpeluk tubuh menunggu perpecahan kaum di negara kita.
Sanggupkah kita melihat negara yang dibina atas nilai-nilai perpaduan ini terlepas ke tangan pembangkang yang hanya PANDAI CAKAP sahaja?. Siapa sekarang yang sedang berusaha untuk memulihkan imej negara yang tercalar kalau bukan kerajaan yang memerintah? Bersyukurlah kita sebagai rakyat Malaysia. Jangan terus-terusan membantah, menghina, dan mengkiritik kerajaan kalau akhirnya diri sendiri yang rugi.

JikapPerhimpunan seperti ini menjadi budaya dan tradisi kita kalau maka tidak mustahil kita akan jadi seperti Myanmar dan Pakistan. Orang yang menganjurkan perhimpunan ini bukannya bertumpah darah, bermandi keringat ataupun kebulur tetapi berpeluk tubuh sambil ketawa melihat kejayaan misi JAHAT dan KOTOR mereka.
Semasa kepala penganjur perhimpunan HARAM dan KOTOR ini berkhidmat dengan kerajaan, ada dia komplen tentang SPR? Tak ada kan?? Orang macam ni yang jadikan ketua sebuah perhimpunan? Ketua Kerajaan jauh sekali. Inilah contoh KEPALA yang tidak tetap pendirian, yang sanggup memperjudikan keamanan negara sebagai modal politik murahan. Media asing dan pro pembangkang dipergunakan semata-mata untuk memberikan gambaran yang hodoh dan sinis terhadap Malaysia sekaligus bertujuan untuk memperlihatkan kehidupan sosial masyarakat kita yang kononnya buruk.

Apa yang dapat disimpulkan, yang jelas lagi terang, yang terang lagi bersuluh, propaganda dan agenda pembangkang sudah melampaui batas dan adab kesopanan budaya ketimuran dipinggirkan. Amatlah tidak wajar kita membiarkan diri ini, orang lain, belia dan kanak-kanak mematuhi ajakan dan seruan pembangkang yang membuta-tuli sedangkan pembangkang sendiri tidak BERSIH.

Nukilan oleh: ‘MUSTIKA INDAH’

No comments: