Tuesday, November 27, 2007

"BERTINDAK BIAR RASIONAL, MEMINTA BIAR SESUAI DENGAN REALITI”

Hindu Rights Action Force (Hindraf) merupakan salah sebuah pertubuhan yang tidak berdaftar dibawah ROS. Tindakan mereka berdemonstrasi di jalanan baru-baru ini sehingga bertindak liar dan ganas mengambarkan pertubuhan ini mempunyai ciri-ciri militan dan pelampau perkauman. Cubaan mereka untuk menghantar memorandam kepada kerjaan British adalah satu usaha mereka untuk mengundang campur tangan asing ke dalam hal ehwal Malaysia. Ia adalah satu tindakan mengkhianati negara Malaysia yang dicintai ini.

Tindakan Hindraf menganjurkan perhimpunan HARAM di hadapan Bangunan Suruhanjaya Tinggi British di Jalan Ampang, pada hari Ahad (25/11/07) benar-benar mencabar undang-undang negara. Polis tidak pun memberi permit perhimpunan dan telah mendaptkan perintah mahkamah melarang perhimpunan tersebut atas sebab ancaman terhadap ketenteraman dan keselamatan awam@negara.
Kebanyakan mereka yang menyertai perhimpunan tersebut terpukau dengan tuntutan RM3.4 trillion bagi pampasan ke atas tiap-tiap India yang kononnya menjadi mangsa penjajahan British kerana membawa masuk kaum India ke negara ini.

Setelah bertungkus-lumus mengawal dan mengekang perhimpunan haram BERSIH yang dianjurkan oleh parti pembangkang pada 10 November yang lalu, kali ini pasukan keselamatan diuji sekali lagi dengan tindakan cetek akal kaum yang telah mendapat hak keistimewaan di negara ini. Apa lagi yang hendak dituntut? Tidak sejak merdeka kerajaan turut memberi perhatian kepada masyarakat india. Nak kata masih miskin, ramai orang melayu juga yang miskin dan daif.

Kononnya nasib mereka tidak dibela, dianiaya dan , dijajahan oleh orang melayu yang mengetuai kerajaan. Sedarkah mereka apa yang telah mereka tuntut? Bumi Malaysia asalnya Bumi Melayu....... kalau tahu begini kesudahannya, pasti dari dahulu lagi bangsa Melayu tuidak bersedia menerima meraka tetapi orang melayu tidak sekejam yang digambarkan.

Adakah selama ini mereka dinafikan hak????? Tidak sedarkah mereka selama ini nasib mereka terbela, anak-anak mereka mendapat pendidikan yang sempurna, yang berjasa kepada negara diberi penghargaan dan mereka yang selama ini miskin kini mampu memiliki ladang, perniagaan, kerusi-kerusi politiktermasuk di kawasan majoriti Melayu.Bahasa, agama dan adat resam mereka tetap dikekalkan srta bebas dipraktikkan.

Propaganda yang sama dapat dilihat dari perhimpunan Hindraf kali ini; menghasut, mencaci dan menabur fitnah yang bukan-bukan. Mereka tidak tidak mengenang budi, mahu mewujudkan pertelingkahan kaum malah mempertikaian kewibawaan pemimpin Melayu.

Apa asasnya dakwaan mereka? Secara logik akalnya bagi yang boleh berfikir secara waras, sejak kemerdekaan negara , kaum India di Malaysia telah dipertingkatkan taraf hidup mereka melalui proses yang sangat pantas dan menyeluruh.. Itu pu masih tidak sedar diri lagi. Tindakan mengapi-apikan sentimen perkauman yang sememangnya sangat sensitif ini sememangnya tidak boleh diterima. Sesungguhnya mereka lupa bahawa satu ketika dulu, mereka telah diberi peluang untuk pulang ke negara asal. Namun terfikirkah di benak fikiran penyokong-penyokong HINDRAF, andainya mereka pulang ketika itu, adakah nasib mereka akan menjadi lebih baik? Adakah Negara mereka menjanjikan sesuatu yang berharga sepertimana Malaysia.

Persoalannya yang timbul ketika ini, apakah agenda tersembunyi mereka? Tidak kah mereka sedar implikasi tersirat kemasukan mereka ke Tanah Melayu suatu ketika dahulu? Nasib mereka terbela, kehidupan sosial mereka seimbang dan taraf hidup mereka meningkat.

Mereka yang menyokong Hindraf boleh diibaratkan seperti “MELEPASKAN ANJING YANG TERSEPIT” - Kita yang selama ini membantu mereka, sebaliknya mahu menggit pula.

Bersikap rasionallah sikit, takkan maju India Malaysia kalau bukan kerana hak kewarganegaraan yang telah mereka nikmati. JANGANLAH MEMPERBODOHKAN DIRI MENJADI BONEKA JALANAN YANG HANYA PANDAI MEMBUAT PERSEMBAHAN YANG LANGSUNG TIDAK BERMAKNA.… BERINGATLAH……..


‘MUSTIKA INDAH’

No comments: