Tuesday, April 6, 2010

“Manusia lapar” di AS dan pembasmian kemiskinan di Malaysia

Oleh Mohd Ayop Abd Razid

Amerika Syarikat (AS) sering dijadikan rujukan sebagai negara yang memiliki tahap kemakmuran ekonomi yang tinggi. Pada tahun 2008 Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) AS adalah sebanyak US$14.441 trilion. Kadar pendapatan per kapita rakyatnya berjumlah AS$45 800, manakala kadar kuasa belinya bernilai lebih AS$13.784 trilion.
-
Namun, di sebalik keunggulan dan kehebatan ekonomi negara kapitalis yang terbesar di dunia itu jarang orang mengetahui sisi “jelik” pengurusan ekonomi negara tersebut. Di AS terdapat puluhan juta rakyatnya yang hidup dalam kemiskinan. Laporan tahunan Jabatan Pertanian AS (USDA) 2007 menyebut 11.1 peratus atau 36.2 juta penduduk AS berada dalam kelompok mereka yang tidak cukup makan atau menghadapi masalah kebuluran.
-
Nyata sekali bahawa di sebalik kemegahannya sebagai negara maju yang mempunyai pencapaian ekonomi yang tinggi wujud fenomena “manusia lapar” . Statistik tersebut menunjukkan ramai rakyatnya yang terpaksa mengikat perutnya kerana kemiskinan. Jumlah tersebut adalah mengatasi keseluruhan penduduk Malaysia. Penduduk AS adalah berjumlah 303.0 juta orang.
-
Laporan itu turut menyatakan 700 000 orang kanak-kanak AS terpaksa berlapar untuk tempoh tertentu kerana kehidupan keluarganya yang miskin tegar. Ini jelas apabila laporan itu menyebut kira-kira 4.1 peratus isi rumah, iaitu 11.9 juta penduduk dikelompokkan dalam kategori sangat kurang bekalan makanan.
-
Apabila AS mengalami kejatuhan ekonomi pada tahun 2008, krisis “manusia lapar” ini terus meningkat . Isu ini seolah-olah dan diabaikan oleh pentadbiran Rumah Putih. Ini jelas apabila suntikan dana sebanyak AS$700 bilion (RM2400 bilion) yang dilakukan semasa pentadbiran Bush yang bertujuan memulih ekonomi pada hakikatnya adalah hanya untuk menyelamatkan kumpulan kaya daripada menjadi muflis.
-
Krisis “manusia lapar’ yang semakin meningkat di AS adalah bukti pentadbiran Rumah Putih hanya mengutamakan kaum kapitalis daripada membantu kumpulan rakyat yang sedang menderita kerana kemiskinan. Kemiskinan di AS mengalami peningkatan kritikal, iaitu daripada hanya 3.8 peratus juta penduduk pada tahun 1998 kepada 11.1 peratus pada tahun 2007 dan angka itu berterusan pada tahun 2008 dan terus meningkat sehingga kini.
-
Fenomena ini membuktikan bahawa walaupun pentadbiran AS bertukar ganti, namun golongan yang terus mendapat keistimewaan adalah pengusaha-pengusaha kapitalis. Apabila Presiden Barrack Obama menerajui pentadbiran, beliau juga mengambil pendekatan melakukan pakej rangsangan ekonomi. Setakat ini pakej rangsangan ekonomi AS dilihat gagal mengembangkan kredit di antara bank-bank di AS.
-
Keadaan ini membantutkan usaha pertumbuhan ekonomi global. Bukan sahaja negara kita yang merasi kesannya, malah bahananya turut dirasai oleh negara-negara maju seperti Jepun dan Kesatuan Eropah. Keadaan pasaran buruh di AS sangat membimbangkan di mana sejak penghujung tahun 2007 sehingga kini hampir 2 juta orang sudah diberhentikan kerja.
-
Pada November 2008 kadar penganggurannya berada pada kadar 7 peratus berbanding di negara kita bagi tempoh yang sama hanya pada kadar 4 peratus. Hari ini pengangguran AS mencecah 10 peratus.
-
Berbanding negara kita yang sering dikritik kononnya tidak telus dalam pengagihan ekonomi, namun kita telah dapat membuktikan bahawa pengurusan pentadbiran kita komited untuk memerangi kemiskinan. Kita tidak mengalami masalah atau krisis kebuluran seperti yang dialami oleh AS. Dengan populasi berjumlah 27 juta orang, tahap kemiskinan tegar di negara kita adalah sangat rendah.
-
Sejak awal lagi, pengurusan pentadbiran kerajaan Barisan Nasional (BN) telah berjaya mengurangkan kadar kemiskinan daripada 49.3 peratus pada tahun 1970 kepada 16.5 peratus pada tahun 1990. Kadar kemiskinan kita terus menurun kepada 5.7 peratus pada tahun 2004 dan pada tahun 2007 kadar kemiskinan kita hanya 3.6 peratus. Kini, masih terdapat lebih daripada 200,000 keluarga miskin dengan pendapatan bulanan kurang RM750 sebulan.
-
Jumlah miskin tegar pula lebih daripada 40,000 keluarga dengan pendapatan kurang daripada RM440 sebulan. Kerajaan mempunyai keazaman untuk membasmi kemiskinan tegar menjadi sifar pada akhir tahun 2010 dan mengurangkan kadar kemiskinan di antara 2010-2012. Usaha mempertingkatkan taraf hidup rakyat berpendapatan rendah menjadi salah satu daripada Enam Bidang Keberhasilan Utama (NKRA).
-
Di bawah Dasar Model Ekonomi Baru negara mempunyai sasaran untuk menjadi negara berpendapatan tinggi dengan per kapita AS$15,000 – 20,000 pada tahun 2020. Di bawah MEB semua rakyat tanpa mengira kaum akan berasa terangkum di mana golongan miskin akan turut mendapat perhatian kerajaan. Bagi mengurangkan ketaksamaan pendapatan beberapa langkah akan dilaksanakan seperti meneruskan program sokongan untuk kumpulan tidak bernasib baik dan memberikan tumpuan kepada isi rumah yang berpendapatan di bawah RM150,00 sebulan.

No comments: