Thursday, April 15, 2010


BN ikut kehendak rakyat

Oleh ZULKIFLEE BAKAR


''Saya akan berenang, timbul dan tenggelam bersama-sama penduduk Hulu Selangor." Itulah laungan yang dilafazkan oleh P. Kamalanathan sebaik sahaja beliau diumumkan sebagai calon Barisan Nasional (BN) bagi Pilihan Raya Kecil Parlimen Hulu Selangor pada 25 April ini.
oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) dengan majoriti 198 undi dalam pilihan raya umum lalu, namun Kamalanathan tetap tenang dan senyuman sentiasa terukir.
-
Biarpun sebelum ini nama Timbalan Ketua MIC kebangsaan, V.Mugilan disebut-sebut sebagai calon paling sesuai namun pucuk pimpinan BN dengan persetujuan MIC telah sepakat untuk mencalonkan Kamalanathan.
-
Ia kerana dari segi kriteria, Ketua Penerangan MIC itu tidak ada kurangnya dengan Mugilan atau lebih tepat lagi apa yang dimahukan oleh pengundi iaitu anak tempatan, orang muda dan berkelulusan tinggi.
-
''Pemilihan Kamalanathan adalah bertepatan dengan gagasan 1Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan' kerana kita membuat keputusan memilih beliau selepas turun bertemu pengundi semua kawasan dalam tempoh dua minggu ini. Kita sepakat memilih Kamalanathan kerana itulah kriteria calon yang dimahukan oleh rakyat," kata Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
-
Ternyata walaupun terpaksa menempuh perbincangan yang agak panjang dan bak kata Muhyiddin secara berseloroh bahawa sejak dua hari ini beliau tidak tidur lena kerana terbayang wajah Presiden MIC, Datuk Seri S.Samy Vellu tetapi BN berpuas hati kerana memilih calon yang memenuhi impian pengundi.
-
Oleh itu, soal calon sudah tidak menjadi isu lagi, apa yang lebih utama sekarang ialah jentera BN bergerak habis-habisan untuk memenangkan Kamalanathan bukan atas sifatnya untuk menjadikan beliau sebagai wakil rakyat tetapi demi BN dan kesejahteraan rakyat Hulu Selangor.
-
Penulis difahamkan pemilihan Kamalanathan melegakan jentera BN yang sebelum ini agak risau jika individu yang tidak disenangi oleh pengundi menjadi calon. Justeru tidak hairanlah sebaik sahaja Muhyiddin mengumumkan nama Kamalanathan, keseluruhan jentera BN berikrar akan berusaha bersungguh-sungguh untuk memastikan parti itu mencapai kejayaan.
-
Biarpun PKR menguar-uarkan bahawa calon mereka, Datuk Zaid Ibrahim sebagai 'calon heavyweight' namun pemilihan Kamalanathan dilihat mempunyai banyak kelebihan. Selain anak tempatan, rekod Kamalanathan sebagai seorang ahli politik tidak pernah tercemar biarpun sudah bergelumang dengan politik sejak berusia 18 tahun apabila menjadi ahli MIC cawangan Rawang.
-
''Dia tidak ada skandal atau rekod buruk, saya sudah check latar belakangnya, saya yakin inilah calon paling sesuai untuk BN dalam usaha memastikan kesejahteraan rakyat Hulu Selangor dapat dibela," kata Muhyiddin.
-
Sebab itulah, Muhyiddin sepanjang majlis pengumuman berkenaan dilihat cukup tenang dan ceria. Ini kerana beliau memahami bahawa BN telah membuat pemilihan yang tepat biarpun memakan sedikit masa.
-
Apa yang dilakukan oleh BN adalah demi kesejahteraan rakyat Hulu Selangor kerana BN tidak mahu mereka terus terpedaya dengan permainan politik PKR yang hanya tahu berjanji tetapi tidak menunaikannya.
-
Berdasarkan kepada perkiraan itulah Muhyiddin dalam ucapannya ketika mengumumkan calon BN tersebut menegaskan bahawa apabila pilihan raya kecil itu berakhir, semua jentera parti akan kembali ke kawasan masing-masing dan yang akan tinggal ialah penduduk Hulu Selangor.
-
''Kita mahu pastikan BN berjaya di sini supaya kehidupan rakyat di Hulu Selangor terjamin, tiada gunanya pengundi memilih calon PKR yang pastinya akan kembali ke Kota Bahru apabila menang," kata Muhyiddin.
-
Apa pun keadaannya, gendang Pilihan Raya Kecil Hulu Selangor sudah dipalu. Kamalanathan kini menjadi harapan BN untuk merampas kembali kerusi tersebut dan sebagai anak tempatan, beliau sudah pasti tahu apa yang hendak dilakukan.
-
Kamalanathan akan menagih undi bukan untuk MIC tetapi untuk BN. Oleh itu pengundi-pengundi di Hulu Selangor yang memahami rekod cemerlang BN dalam mentadbir negara tidak harus melepaskan peluang keemasan ini.
-
Mereka perlu menaruh keyakinan dan memberi peluang kepada BN untuk kembali menguasai kawasan Parlimen berkenaan dan tidak harus terjerat dengan permainan politik PKR yang bertanding semata-mata untuk mencalarkan imej BN.
-
Jika PKR serius membela nasib penduduk Hulu Selangor sudah pastilah mereka tidak akan memilih Zaid sebaliknya akan meletakkan calon anak tempatan. PKR bukannya tidak ada pilihan tetapi Penasihat parti itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim sengaja berbuat demikian atas harapan dengan profail tinggi yang kononnya dimiliki oleh Zaid, parti itu akan dapat mempertahankan kerusi Hulu Selangor.
-
Bagaimanapun dengan pemilihan Kamalanathan, ia memberikan tamparan hebat kepada PKR yang sebelum ini amat berharap Timbalan Presiden MIC, Datuk G.Palanivel menjadi calon BN. Mereka tahu sentimen penduduk terhadap Palanivel, justeru mereka berharap akan mendapat undi protes. Tetapi PKR terlupa bahawa BN tidak pernah ketandusan calon dan pemilihan Kamalanathan sudah membuktikan hakikat itu.
-
BN kini mempunyai kelebihan untuk meraih undi daripada generasi muda kerana sebagai calon yang datang daripada golongan berkenaan, Kamalanathan sudah tentu memahami kehendak mereka.
-
Apa pun perjuangan baru bermula, BN tidak boleh memandang ringan pertarungan di Hulu Selangor kerana ia amat penting untuk parti tersebut. Setelah isu calon sudah tidak lagi menjadi beban, sasaran BN sekarang ialah meyakinkan seluruh pengundi tanpa mengira kaum untuk kembali memilih parti itu.
-
Dalam soal ini, adalah penting semua komponen BN bersatu hati dan bekerja sebagai satu pasukan. Seperti mana kata Muhyiddin, mereka perlu bergerak dengan memakai 'baju' BN dan bukannya parti masing-masing. Ia kerana sama ada Kamalanathan menang atau kalah, ia pasti membabitkan nama BN.
-
Bagi memastikan tiada apa-apa yang boleh menjejaskan peluang BN, tiada mana-mana individu pun berhak meneruskan kekecewaan berpanjangan sehingga ia menggugat semangat perjuangan BN. Kalau benar mereka ahli parti yang setia, berhasrat berbakti untuk parti, maka buktilah dengan kata-kata dan bukannya 'terus merajuk', apatah lagi kalau individu berkenaan mempunyai jawatan dalam parti.
-
Kini di bahu Kalamanathan terletak harapan yang tinggi tetapi semuanya bergantung kepada keberkesanan jentera BN sebab itulah dalam akhir ucapannya, Kamalanathan membaca serangkap pantun, ''Buah rambutan di luar pagar, ambil galah tolong jolokan, saya budak baru belajar, tolonglah bantu saya untuk memartabatkan Barisan Nasional, barisan kita."
-
Mungkin pantun yang dilafazkan dalam 'versi baru' tetapi ia cukup memberi makna kepada seorang anak tempatan yang benar-benar perlu diberi peluang untuk berbakti kepada masyarakatnya. Ini hanya boleh tercapai jika panji-panji BN kembali tertegak di bumi Hulu Selangor. Utusan Malaysia 16/4/2010

No comments: