Sunday, April 4, 2010

Bendung budaya ‘zina’ dari berleluasa

Oleh Mohd Ayop Abd Razid

Di era globalisasi ini masyarakat kita semakin terdedah kepada nilai-nilai kebebasan. Globalisasi sebagai satu proses pensejagatan dalam semua aspek kehidupan telah menyuntik nilai-nilai liberalisme sehingga nilai-nilai agama dan adat tradisi menjadi tergugat. Falsafah liberalisma adalah untuk memberi kebebasan sepenuhnya kepada individu tanpa kekangan.
-
Kita ambil contoh dalam soal seks. Hari ini ‘seks bebas’ mula menular sebagai satu budaya yang boleh merosakkan masyarakat. Budaya keji ini berkembang bersama kebebasan bersosial, pesta-pesta hiburan dan pertemuan-pertemuan sosial yang melibatkan kebebasan pergaulan lelaki dan perempuan.
-
Ia berlaku sama ada di kalangan mereka yang berstatus rendah sehinggalah golongan yang berstatus tinggi. Justeru, bentuk dan tempat pertemuan sosial tersebut turut mempunyai caranya yang tersendiri. Mungkin golongan ‘high class ‘ pertemuan sosialnya adalah di tempat-tempat yang ada “class” seperti di hotel-hotel lima bintang, pusat-pusat peranginan ternama atau paling lekeh di banglo-banglo mewah yang indah.
-
Bentuk-bentuk interaksi sosial yang melibatkan pergaulan lelaki dan wanita tanpa batas biasanya akan mendorong ke arah mukadimah perlakuan seks bebas. Di sisi Islam, seks bebas tanpa nikah itu adalah ‘zina’. Oleh sebab istilah zina mempunyai impak psikologi sama ada dari sudut agama mahu pun moral kepada pelakunya maka istilah zina tidak begitu gemar digunakan. Ada usaha untuk melenyapkan perkataan tersebut dari kamus kehidupan masyarakat liberal.
-
Perbuatan keji itu hanya diistilahkan sebagai hubungan seks atau seks bebas. Kononnya ianya lebih sopan. Begitu juga ada pandangan yang menyatakan bahawa perbuatan liwat adalah perbuatan yang tidak harus diperbesar-besarkan dan ia seharusnya diterima sebagai kebebasan seks individu. Pemikiran-pemikiran seperti itu adalah hasil dari fahaman liberalisme yang mahu menjadikan soal seks bebas terlepas dari ikatan agama.
-
Bagi Islam seks hanya boleh dilakukan secara halal iaitu melalui pernikahan yang berasaskan kepada peraturan syariah yang telah ditetapkan. Objektif syariah atau ‘maqasid as-syariah’ perlu diambil kira. Objektif syariah dalam perkahwinan adalah untuk menjaga keturunan manusia. Pun begitu, hubungan seks suami isteri perlu dilakukan secara tertutup dan juga tidak patut dirakam (divideokan) sebagaimana yang dilakukan oleh sesetengah pasangan suami isteri yang jahil. Amat tidak beradab apabila ada pasangan suami isteri yang sanggup merakamkan hubungan seksual mereka untuk tujuan koleksi peribadi.
-
Di kalangan makhluk Allah hanya binatang sahaja yang melakukan seks secara bebas kerana binatang tidak memiliki sifat malu. Justeru, mereka yang terpengaruh dengan budaya seks bebas adalah individu yang sudah rosak fitrahnya dan sudah berada dalam daerah kebinatangan.
-
Secara alamiah atau semula jadinya, seks sama seks haram atau seks halal akan menyebabkan si wanita mengandung dan melahirkan zuriat. Hari ini, masyarakat kita dikejutkan dengan fenomena pembuangan bayi yang semakin menjadi-jadi. Secara logiknya, pembuangan bayi adalah kesan dari perbuatan zina.
-
Kes buang bayi satu hal. Bagaimana pula dengan kedudukan kes kelahiran anak luar nikah yang tidak dibuang tetapi terpaksa dipelihara oleh ibu kandung atau mereka yang prihatin terhadap nasib bayi yang dilahirkan itu. Menurut Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Dato' Alwi Ibrahim, sebanyak 17,303 anak luar di kalangan Melayu-Islam nikah didaftar 2009. Menurutnya, bilangan itu meningkat 762 orang berbanding tahun sebelumnya, iaitu 2008 sebanyak 16,541 kes, manakala tahun 2007 seramai 16,100.
-
Dalam tempoh lima tahun dari 2005 hingga 2009 sebanyak 214,033 bayi pelbagai bangsa didaftarkan dengan status anak tidak sah taraf, termasuk kes anak yang tidak berbapa Adalah sebanyak 104,834orang. Dalam tempoh lima tahun itu, jumlahnya anak luar nikah Melayu-Islam adalah seramai 74,723 kes, India 23,696 kes dan Cina 23,692 kes . Kaum-kaum lain adalah sebanyak 91,922 kes. Nampaknya, anak luar nikah di kalangan kaum Melayu-Islam menduduki tempat kedua. Ia amat membimbangkan kita.
-
‘Zina’ akan melahirkan keturunan yang tidak diketahui nasab keturunannya sehingga boleh menimbulkan pelbagai masalah lain seperti keruntuhan keluarga dan masyarakat. Sebenarnya bukan sahaja zina semakin berkembang dalam masyarakat kita tetapi pelbagai gejala sosial lain turut menghantui kita. Gejala sosial dan keruntuhan akhlak adalah sebahagian dari kesan kekeliruan yang berlaku akibat keinginan untuk memburu kehidupan bebas tanpa mempedulikan nilai-nilai tradisi dan agama.
-
Pegangan aqidah yang rapuh memudahkan lagi proses “pereputan” jati diri dan akal budi bangsa. Kesan dari mengambil secara membuta tuli fahaman liberalisme menjadikan masyarakat kita bersifat ‘nafsi nafsi’ atau istilah modennya individualistik. Kebimbangan perlu ada pada kita tentang masa depan bangsa. Kebimbangan ini harus dirasai dan dikongsi bersama oleh semua mereka yang prihatin.
-
Kumpulan yang sedar ini seharusnya menjadi penggerak kepada usaha membetulkan keadaan. Di negara kita ada pelbagai pertubuhan sosial yang boleh memainkan peranan tersebut demi masa depan anak bangsa kita. Badan-badan Bukan Kerajaan Melayu (NGO) harus memainkan peranan yang efisien dan efektif dalam hal ini.
-
Tidak wajar kita berpeluk tubuh lagi menyaksikan segala kemungkaran yang melanda generasi muda kita hari ini. Bayangkan bagaimana nanti keadaan generasi yang kita tinggalkan itu seandainya mereka berada dalam keadaan yang rendah akal budi dan jauh dari agama kesan dari lemah iman dan rapuh aqidah. Anak-anak muda Islam kita harus disedarkan tentang bahayanya ‘zina’ yang semakin berleluasa hari ini. Sesungguhnya zina adalah perbuatan haram yang dikutuk dan dilaknat Allah SWT dan pelakunya yang tidak bertaubat akan menerima seksaannya di akhirat kelak.

No comments: