Tuesday, May 20, 2008


Sistem demokrasi Malaysia terbukti bebas
Oleh Mohd Ayop Abd Razid



HASIL Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu membuktikan bahawa Malaysia sebuah negara demokratik. Ketika menjelangnya pilihan raya umum itu, parti politik yang bertanding bebas melakukan kempen dan serangan terhadap lawannya.

Parti-parti pembangkang lantang dan agresif menyerang Barisan Nasional (BN) dan beberapa peribadi calon BN.

Laungan tuntutan pilihan raya yang adil oleh pembangkang terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bergema walaupun suruhanjaya itu selama ini membuktikan kewibawaan serta kecekapannya secara adil dan telus dalam mengendalikan pilihan raya.

Hakikatnya, semua parti politik di negara ini tidak pernah dinafikan hak untuk menyertai proses pilihan raya dan rakyat pula tidak pernah dihalang untuk memilih mana-mana calon atau parti yang disukainya.

Ini dibuktikan melalui keputusan pilihan raya umum itu. Realitinya, hari ini mereka mempunyai suara yang agak besar dalam Parlimen untuk berdepan dengan kerajaan Barisan Nasional (BN).

Namun, saya yakin sekiranya rakyat terus memberikan kemenangan majoriti dua pertiga kepada BN dan semua negeri kekal di bawah penguasaan BN, maka sudah pasti serangan terhadap SPR dan kerajaan akan menjadi lebih hebat.

Kerajaan akan terus ditempelak dan diserang habis-habisan kononnya tidak melaksanakan proses pilihan raya yang adil.

Begitu juga dengan laungan menuntut demokrasi yang lebih luas sedangkan realiti menunjukkan bahawa selama ini negara sudah berjaya mengekalkan sistem demokrasi yang memberi peluang kepada rakyat melaksanakan segala hak mereka.

Hak asasi warganegara seperti terkandung dalam Perlembagaan dilaksanakan dengan baik di negara ini. Jika pun ada akta tertentu dilaksanakan seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), ia adalah untuk tujuan maslahah umum.

Segala tuduhan palsu pembangkang seperti kerajaan menyekat hak bersuara, hak untuk berhimpun serta kerajaan dituduh melaksanakan tindakan tidak adil dan telus seperti dalam kes kaum minoriti India (kes Hindraf) adalah tuduhan liar untuk mengaburi mata rakyat.

Namun, kita yakin rakyat dapat melihat dan menilai hakikat sebenarnya terutama selepas mereka sendiri menunjukkan sikap tidak menghormati perlembagaan seperti dalam kes Karpal Singh yang mempertikaikan kuasa Sultan dan cubaan menghapuskan semangat Dasar Ekonomi Baru (DEB).

Pendemokrasian yang luas diberikan kepada rakyat juga dapat dibuktikan dengan wujudnya banyak badan bukan kerajaan (NGO), kesatuan sekerja dan badan pemikir yang kesemuanya bergerak aktif dalam menyumbang kepada pembangunan negara.


Di Malaysia wujud kebebasan beragama, kebebasan bersuara dan berpersatuan, kebebasan bergerak dan mencari rezeki. Keamanan dan keselamatan terjamin walaupun pembangkang mempertikaikannya.


Tidak ada mana-mana calon parti yang dibom, ditembak atau diserang ketika mengadakan kempen pada musim pilihan raya. Ini membuktikan betapa aman dan demokratiknya Malaysia. Selain itu, kebebasan sosial dikecapi rakyat sudah menjadi landasan kepada transformasi masyarakat ke arah kehidupan lebih bebas tetapi bertanggungjawab.


Pelbagai perkembangan sosial yang berlaku di negara ini seperti perpaduan kaum, pemilikan harta kekayaan secara bebas, pendemokrasian pendidikan, kebebasan membuat pilihan, kebebasan berfikir, beribadat dan mengamalkan adat resam serta memelihara budaya masing-masing menandakan bahawa amalan demokrasi begitu subur di negara ini.


Malah, dalam banyak keadaan negara sedang menuju ke arah liberalisasi. Liberalisasi penting bagi menyediakan rakyat menghadapi perubahan atau transformasi global yang bersifat kompetitif. Justeru, hari ini kerajaan begitu serius menekankan pembangunan modal insan bersifat holistik supaya rakyat dapat bersaing di arena antarabangsa dan seterusnya menentukan kejayaan lebih baik untuk masa depan negara yang lebih cemerlang.


Wawasan politik BN digerakkan sepenuhnya ke arah memperkukuhkan wawasan kenegaraan. Pelbagai dasar dilaksanakan kerajaan selama ini adalah untuk membangun kehidupan rakyat mencerminkan amalan kerajaan yang peka terhadap keperluan dan perubahan semasa.


Dasar kerajaan yang propembangunan bertujuan memelihara kesejahteraan dan kemakmuran hidup rakyat. Golongan terpinggir dan tidak bernasib baik tetap dibela melalui pelbagai program pembasmian kemiskinan dan pemberian bantuan bersifat kebajikan.


Dalam skala yang lebih besar (makro) semua rakyat di negara ini menikmati pelbagai bentuk pemberian subsidi yang disediakan kerajaan. Ini termasuk pemberian buku teks percuma kepada semua rakyat tanpa mengira pendapatan.


Justeru, kita curiga dengan suara pembangkang yang mempertikai amalan demokrasi di negara ini. Hiruk-pikuk mereka yang kononnya mahukan demokrasi lebih adil seolah-olah menggambarkan negara berada di bawah penguasaan pemerintahan diktator yang zalim dan bengis yang mengekang seluruh kehidupan rakyat.


Selama ini mereka mencipta tuduhan palsu yang pada hakikatnya bukan realiti di negara ini. Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku lidah utama pembangkang dan pemimpin de facto Parti Keadilan Rakyat (PKR) kerap mempersoal dan mempertikaikan sistem demokrasi di Malaysia.


Beliau menggambarkan kepada rakyat dan dunia bahawa negara ini seolah-olah sebuah negara tirani (kuku besi) yang menutup semua pintu demokrasi kepada rakyatnya. Sikap Anwar ini adalah satu paradok yang wujud dalam dirinya.


-- Berita Harian, 20/5/08























No comments: