Monday, May 5, 2008

'Demokrasi siber' untuk blogger beretika
Oleh Mohd Ayob Abd Razid
BIDANG 'blogging' adalah satu bentuk 'media baru' yang semakin berpengaruh membentuk minda masyarakat. Dalam keadaan tertentu media baru ini dilihat mampu membentuk sikap dan tindakan rakyat dalam membuat sesuatu keputusan.
Contoh terbaik ialah dalam kes Pilihan Raya Umum Ke-12 baru-baru ini. Keberkesanan kempen blog yang dikatakan propembangkang berupaya mempengaruhi sebilangan besar pengundi, khususnya di kalangan pengundi muda.
Walaupun ia bukan faktor mutlak, pilihan raya umum lalu membuktikan penulis blog (blogger) mampu untuk mempengaruhi tindakan rakyat dalam proses pembuangan undi.
Jelaslah bahawa kemudahan internet membuka ruang cukup luas kepada sesiapa saja untuk menyertai 'media baru' ini. Kewujudan 'media baru' menjadikan lebuh raya maklumat dipenuhi berjuta-juta maklumat yang boleh dicapai oleh sesiapa saja.
Tanpa menafikan elemen positif, kewujudan ribuan laman blog tanpa sebarang kawalan dan pemantauan boleh memberi kesan negatif kepada masyarakat dan negara.
Tanpa menafikan elemen positif, kewujudan ribuan laman blog tanpa sebarang kawalan dan pemantauan boleh memberi kesan negatif kepada masyarakat dan negara.
Dr Muhamamad Uthman el-Muhammady pernah mengibaratkan kewujudan blogger tanpa kawalan umpama 'gelembong gergasi' (Berita Minggu, 15 Julai 2007) yang menyerang sesiapa saja secara semborono.
Ia disebabkan kebanyakan 'blogger' gemar menabur fitnah kebencian dan hasutan menerusi tulisan yang sarat dengan kata-kata menghina dan mengeji. Beliau melihat perkembangan ini patut dipantau dan dikawal oleh kerajaan supaya 'gelembong gergasi' yang tidak sihat ini tidak berterusan menjatuhkan martabat jiwa bangsa.
Adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk menyekat dan menghapuskan segala bentuk keburukan yang ditimbulkan oleh sesetengah penulis blog yang bersikap biadap dalam penulisan mereka apatah lagi 'blogger' yang tidak menampilkan identiti sebenar.
Memang diakui tidak semua 'bloggers' bersikap seperti itu, tetapi jumlah 'blogger' yang memiliki nilai integriti adalah terlalu kecil. Hakikatnya, trend yang masih mewarnai dunia blogger di negara ini ialah kurangnya nilai dan sifat profesionalisme kewartawanan yang mampu menulis secara beretika dan berintegriti.
Pelbagai bentuk penulisan berita dan rencana, kebanyakannya berbentuk fitnah, provokasi, hasutan, prejudis, emosional, suka mengaib dan menghina dengan menggunakan bahasa tidak berakhlak, serangan berunsur perkauman secara keterlaluan dan tidak berasas yang bersalut kebencian terhadap pihak yang dikritik.
Mauduk penulisan yang paling banyak bersifat demikian ialah penulisan berkaitan isu politik tanah air. Ia adalah gejala tidak sihat yang sedang berkembang dalam penyalahgunaan kemudahan komunikasi maya (siber) yang wujud pada hari ini.
Sifat 'keegoaan' atau 'keakuan' yang berlandaskan nafsu menjadi sifat kebanyakan 'bloggers' yang tidak bertanggungjawab dan tidak memiliki nilai integriti.
Apa yang dapat saya sarankan di sini ialah blogger seharusnya memiliki tanggungjawab utama apabila mahu meletakkan diri sebagai penulis bertanggungjawab. Di antara tanggungjawab itu ialah tanggungjawab etika (moral), tanggungjawab intelektual, tanggungjawab spiritual (agama) dan tanggungjawab sosial.
Tanggungjawab etika memerlukan penulis blog mengutamakan penyampaian maklumat secara profesional, berintegriti dan bertanggungjawab dalam keadaan dirinya menguasai sifat terpuji dengan hati jernih, fikiran rasional, tenang dan tenteram ketika menulis.
Adalah disarankan penulis blog utama dan berpengaruh perlu mengambil inisiatif mengadakan seminar di kalangan mereka untuk membentuk hala tuju penulis blog yang lebih berwibawa, beretika dan berintegriti.
Perkara ini tidak boleh dipandang remeh kerana blogger kini turut bertanggungjawab dalam proses pembentukan minda generasi muda.
Penulis yang beretika (berakhlak) selalunya akan berusaha memastikan jiwa dan mindanya jauh daripada sifat al-hasud, riya dan sifat buruk lain. Anggaplah penulisan yang ingin disumbangkan sebagai satu ibadah yang memerlukan nilai dan adab sopan.
Sesungguhnya seorang penulis yang jernih jiwa dan mindanya menggambarkan kebenaran yang jauh daripada sifat kebencian, fitnah, adu-domba dan hasutan.
Dalam konteks tanggungjawab intelektual, penulis blog, khususnya mereka yang cenderung mengulas isu sosial, ekonomi dan politik negara perlulah menulis dengan kualiti yang dapat diterima dan rasional supaya ia dapat diukur dari sudut ilmiah.
Apa yang diharapkan ialah akan wujud penulis internet yang dapat berhujah menerusi pelbagai disiplin ilmu, khususnya dalam menangani masalah umat melalui pandangan rasional dan saintifik. Dengan cara ini penulis blog akan dapat menyumbang sesuatu pemikiran yang dapat dimanfaatkan oleh kerajaan demi kepentingan negara.
Justeru, misi memperbaiki pemikiran dan kehidupan rakyat mesti diutamakan oleh penulis blog. Kesimpulannya, ruang 'demokrasi siber' harus digunakan dengan sihat dan penuh tanggungjawab.
Dalam konteks pembinaan negara-bangsa, penulis 'media siber' harus memiliki nilai etika, moral dan integriti tinggi supaya ia dapat menyumbang kepada pembinaan negara bukannya meracuni pemikiran pembaca, khususnya di kalangan generasi muda dengan fitnah dan hasutan.
- Berita Harian, Isnin 5/5/2008

No comments: