Tuesday, February 1, 2011


Kemelut Mesir bimbangkan AS
Oleh MOHD. AYOP ABD RAZID
-
POLITIK Mesir terus bergolak. Desakan rakyatnya supaya Hosni Mubarak meletak jawatan terus berkumandang melalui demonstrasi massa. Apa yang berlaku di Mesir itu merupakan gelombang pergolakan politik di negara-negara Arab yang bermula di Tunisia.
-
Gelombang kebangkitan rakyat itu memiliki daya tekanan ke atas "dinding kuasa" pemerintah yang menunggu saat untuk pecah.
-
Tokoh ulama dan sarjana tersohor Mesir, Dr. Yusuf al-Qardawi meminta pemimpin Mesir yang telah berkuasa selama 30 tahun itu melepaskan jawatannya. Kesediaan Mubarak untuk melepaskan jawatannya dapat menyelamatkan Mesir daripada terus berada dalam kancah pergolakan.
-
Namun, setakat ini Mubarak kelihatan sukar untuk mengalah. Malah, presiden yang dianggap diktator itu mengerahkan pasukan keselamatan mengawal dan menundukkan kebangkitan rakyat itu.
-
Mubarak juga melihat bahawa kekuatan internet sebagai medium penyebaran maklumat dan jaringan sosial yang berpengaruh mampu melonjakkan momentum kebangkitan rakyat yang sekali gus menjadi ancaman dan senjata yang dapat memusnahkan penguasaan politiknya.
-
Justeru, beliau turut mengambil langkah memutuskan hubungan internet bagi mengawal merebaknya kebangkitan rakyatnya. Beliau juga telah melaksanakan perintah berkurung.
-
Pun begitu demonstrasi tetap berjalan. Banyak balai polis telah ditawan oleh penunjuk perasaan yang agresif serta jalan raya telah dikuasai mereka. Perhubungan pengangkutan udara mula terjejas teruk apabila hampir semua syarikat penerbangan mula menghentikan operasi mereka.
-
Pertembungan para demonstrasi jalanan dengan pasukan keselamatan (tentera) Mesir telah mengorbankan ramai orang awam dan juga di kalangan pasukan keselamatan.
-
Statusnya demonstrasi jalanan sudah bertukar kepada revolusi berdarah. Pemberontakan massa ini disertai oleh hampir seluruh lapisan masyarakat yang merangkumi pelbagai kelompok dan kelas sosial yang luas sama ada dari kelompok miskin, kelas menengah, kaum terpelajar dan kelompok politik pelbagai ideologi yang dengan lantang menyeru pembebasan dari rejim diktator dan korup. Mereka mahukan perubahan politik yang lebih demokratik dan kerajaan yang memperjuangkan nasib rakyat.
-
Seperti juga di Tunisia, punca berlakunya kebangkitan rakyat di Mesir adalah didorong oleh kezaliman rejim yang berkuasa, ketidakadilan, kemiskinan dan kekangan terhadap demokrasi. Amat jelas, senario pergolakan politik yang berlaku di Mesir itu menunjukkan bahawa kepemimpinan Mubarak telah kehilangan kepercayaan rakyat. Sebenarnya rakyat telah lama memendam perasaan tidak puas hati.
-
Walaupun negara itu berjaya melahirkan ramai tokoh cendekiawan terbilang sehingga ke peringkat antarabangsa, namun kadar buta huruf di negara itu masih lagi tinggi. Rakyat masih tidak dapat merasakan akses pendidikan dan kesihatan yang baik dan menyeluruh.
-
Kadar kemiskinan di negara itu masih tinggi dan kadar pengangguran semasanya pula mencapai hampir 10 peratus. Ini bermakna sepanjang pemerintahan Mubarak, rakyat tidak begitu dipedulikan sehingga kegelisahan rakyat dimanifestasikan melalui demonstrasi massa.
-
Satu lagi persoalan yang bermain di fikiran kita ialah siapakah yang memimpin dan menerajui kebangkitan rakyat Mesir itu. Mungkinkah Ikhwanul Muslim atau ada parti atau gerakan yang lain?
-
Di kalangan tokoh pula, nama pemimpin pembangkang yang lantang bersuara ialah Mohamed ElBaradei. Beliau adalah orang yang bertanggungjawab menubuhkan Majlis Nasional untuk Perubahan yang bertujuan mengubah fasal-fasal dalam perlembagaan yang dilihat mengekang demokrasi di Mesir.
-
Beliau telah mengkritik pelantikan bekas ketua risikan tentera, Omar Suleiman sebagai Naib Presiden dan bekas Menteri Penerbangan Awam, Ahmed Shafiq sebagai Perdana Menteri sebagai tidak memenuhi tuntutan sebenar rakyat Mesir yang mahu Mubarak melepaskan jawatannya. Omar Suleiman mempunyai pengaruh yang besar di kalangan politik Mesir.
-
Beliau pernah menyelamatkan Mubarak dari percubaan pembunuhan pada bulan Julai 1995 di ibu kota Ethiopia, Adis Ababa. Justeru, beliau dikatakan mendapatkan kepercayaan penuh dari Mubarak.
-
Satu lagi calon yang pernah disebut menggantikan Mubarak ialah anaknya sendiri bernama Gamal Mubarak. Bagaimana pun Mubarak dan anaknya berulang kali menafikan spekulasi tersebut. Bagi ElBaradei rakyat Mesir mahukan perubahan rejim pemerintahan.
-
Justeru, Mubarak dan seluruh kabinetnya mesti melepaskan jawatan supaya satu pilihan raya adil dan telus dapat dijalankan bagi membentuk sebuah kerajaan yang baru. ElBaradei sendiri tidak menolak sekiranya ada sebarang cadangan untuk mencalonkannya bagi pemilihan presiden.
-
Apa pun, senario politik yang berlaku di Mesir itu pastinya mencemaskan Amerika Syarikat (AS) dan Israel. Mubarak adalah di antara pemimpin Mesir yang banyak membantu AS dan Israel. Mubarak kerap bekerja sama dengan AS dalam percaturan Arab-Israel di Asia Barat.
-
Justeru, kedua-dua negara itu bimbang sekiranya pergolakan politik di Mesir itu berakhir dengan penguasaan kelompok yang anti AS dan Israel. Ia akan dapat mengekang pengaruh 'White House' ke atas Mesir dan sekali gus memberi kesan kepada hubungan Mesir-Israel.
-
Kebimbangan AS ini dapat dirasakan apabila Barack Obama meminta Presiden Mubarak segera melaksanakan reformasi di negara itu. Walaupun Obama cuba menunjukkan sokongannya terhadap tuntutan rakyat mengenai hak-hak demokratis yang lebih luas, namun Presiden AS itu masih mengharapkan Mubarak akan terus berkuasa.
-
Sekiranya Mubarak gagal mempertahankan kedudukannya, maka AS akan memastikan teraju kepimpinan Mesir mestilah pemimpin yang dapat bekerja sama dengannya.
-
Justeru, sebarang kemunculan dan kenaikan pemimpin yang anti AS dan Israel akan mengundang campur tangan AS dalam polik Mesir.
-
Di antara tokoh politik yang dilihat anti-Israel ialah Amr Moussa yang juga merupakan pemimpin Mesir yang berpengaruh. Beliau adalah bekas Menteri Luar Mesir (1991 dan 2001) dan terkenal dengan kritikannya terhadap penguasaan Israel di Palestin.
-Utusan Malaysia 2/2/2011

No comments: