Wednesday, September 16, 2009

1Malaysia penuhi suara muda semua kaum

Oleh Mohd Ayop Abd Razid

Sekitar 50an dan awal 60an lahir sekelompok sarjana sains sosial Barat yang bersikap pesimis terhadap masa depan negara bermasyarakat majmuk yang baru mencapai kemerdekaan ketika itu. Mereka melihat masalah perkauman menjadi cabaran kepada pembangunan politik negara terbabit. Usaha modenisasi untuk membina negara bangsa yang bersatu sering ‘menelurkan’ persaingan kaum menyebabkan pembentukan identifikasi berasaskan kaum yang jelas. Itulah rumusan teori pemodenan negara membangun bermasyarakat majmuk yang mereka bangunkan.

Di sekitar 70an pula lahir sarjana yang membawa pemikiran ynag berbeza daripada aliran pemikiran kelompok sarjana di atas. Sarjana seperti Claude Ake (1967), Nardlinger (1972), Arend Lijphart (1977), Karl Von Varys (1975) dan Menom K.Morison (1983) melalui kajian mereka merumuskan bahawa konflik kaum dalam masyarakat majmuk boleh ditangani untuk mewujudkan kestabilan serta demokrasi politik yang sihat.

Mereka melihat identiti etnik tidak semestinya menjadi penghalang kepada pembinaan masyarakat yang bersatu padu, malah ia boleh menjadi pemangkin kepada kepada perubahan yang dinamik. Sarjana seperti Menom K.Morison (1983) melihat bahawa integrasi nasional, keadilan sosial dan kestabilan politik boleh menjadi kenyataan dalam sebuah negara bermasyarakat majmuk.

Jika kita menganalisis perkembangan politik dan masyarakat di negara kita, kedua-dua pandangan kelompok sarjana terbabit ada kebenarannya. Di peringkat awal kemerdekaan sehingga tercetusnya peristiwa 13 Mei 1969, masyarakat kita sangat kuat dipengaruhi oleh perasaan perkauman.Ketika itu belum wujud lagi dasar yang jelas terhadap integasi nasional. Selepas berlakunya peristiwa hitam itu maka bermulalah ‘pembinaan sosial’ ke arah pembentukan masyarakat yang bersatu padu melalui dasar integrasi nasional bermula.

Pelabagi dasar yang diwujudkan mempunyai matlamat ke arah perpaduan. Proses pembinaan negara bangsa yang lebih terarah inilah dilihat bersesuaian dengan pandangan sarjana kelompok kedua yang menyatakan bahawa kemajmukan masyarakat bukannya penghalang kepada membina sebuah negara bangsa yang bersatu padu. Memang kita berjaya membuktikan bahawa proses pembangunan negara bangsa dapat dicapai dan dikecapi melalui kestabilan politik, integrasi nasional dan keadilan sosial. Semuanya dilaksanakan melalui konsep dan falsafah ‘politik kompromi’ sehingga kita berjaya mengawal dan membendung isu-isu perkauman yang boleh memecah belahkan masyarakat.

Kaedah perundingan, persefahaman dan tolak ansur yang tinggi sentiasa menjadi amalan masyarakat. Pemimpin politik dan pemimpin masyarakat sangat berpegang kepada semanagat perlembagaan negara dan kontrak sosial yang dibina oleh para pemimpin pelbagai kaum sejak kemerdekaan negara. Malangnya, hari pelbagai isu perkauman yang mengeruhkan keharmonian dan ketenteraman masyarakat mula menyubur. Situasi ini mengambil tempat ekoran wujudnya beberapa tuntutan seperti demokrasi-liberal yang lebih terbuka, hak-hak kebebasan yang luas, keadilan sosial yang lebih dinamik dan penglibatan ekonomi yang lebih terbuka dan liberal.

Yag jelas tuntutan terbabit mula dikumandangkan ketika menjelangnya pilihan raya umum ke-12 dan semakin lantang selepas berlakunya ‘tsunami’ politik 2008. Ia dikatakan mewakili suara generasi muda yang majoritinya berada bersama politik pembangkang. Kononnya mereka mahu melihat perubahan yang lebih dinamik berlaku dalam politik dan sosial di negara ini. Penulis melihatnya sebagai sesuatu yang positif dan tidak wajar kita perlekekhkan suara generasi muda itu.

Namun, masalah timbul apabila kebanyakan tuntutan terbabit disaluti dan dipengaruhi dengan pelbagai agenda bersifat peribadi dan perkauman. Tidak nampak kemantangan dalam tuntutan mereka dan kebanyakan tuntuan terbabit melampaui semangat perlembagaan negara. Inilah cabaran yang dihadapi oleh Barisan Nasional (BN). Justeru, tidak hairanlah Datuk Seri Najib Razak mengingatkan Umno dan komponen BN yang lain agar berubah – ‘berubah atau rebah’. Najib memahami kehendak generasi muda dan tuntutan yang diketengahkan mereka.

Untuk itu, beliau memperkenalkan gagasan yang bersifat dinamik iaitu gagasan 1Malaysia dengan falsafah ‘Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’. Tema gagasan ini sangat jelas iaitu perpaduan. Seperti yang dirumuskan Najib dalam Sidang Dewan Rakyat 15 Jun lalu bahawa “Satu Malaysia” membawa maksud “perpaduan dan kesepakatan”, “Rakyat didahulukan” membawa pengertian “pengagihan dan perkhidmatan” dan “Pencapaian Diutamakan” membawa maksud “kerajinan dan penghasilan”.

Gagasan 1Malaysia adalah kesinambungan aspirasi negara ynag bertindak sebagai pelengkap kepada dasar sedia wujud ke arah keharmonian, kestabilan dan pembangunan negara. Seperti yang dijelaskan Najib di Dewan dan tarikh yang sama bahawa “1Malaysia merupakan formula yang menjadi prasyarat untuk memastikan aspirasi negara mencapai status negara maju menjelang 2020 tercapai”. Ujarnya lagi, “apabila kita bersatu padu akan lahir sebuah negara yang kukuh dan stabil”.

Wujud perbezaaan antara tuntutan pembaharuan pembangkang dengan gagasan 1Malaysia. Tuntutan pembaharuan pembangkang lebih bersifat memenuhi konsep ‘Malaysia Malaysian’ dengan menolak teras Perlembagaan Persekutuan. Sebaliknya, 1Malaysia akan memberikan hak kepada yang berhak tanpa menafikan Perlembagaan Persekutuan. Apa yang dilakukan ialah melaksanakan transformasi berdasarkan pendekatan “Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan”.

Prinsip keadilan sosial merentasi tembok perkauman diterapkan dalam dasar dan tindakan kerajaan. Ini terbukti apabila kerajaan membuat keputusan bahawa mulai tahun depan Biasiswa Nasional di bawah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) akan dilaksanakan berdasarkan merit. Demikian juga liberalisasai dalam bidang ekonomi mula diterjemahkan apabila syarat 30 peratus ekuiti Bumiputera dimansuhkan.

Begitu pun, untuk memelihara kepentingan bumiputera seperti yang wujud dalam semangat perlembagaan negara maka kerajaan menubuhkan Ekuiti Nasional Berhad (Ekuinas). Fungsinya adalah untuk membantu syarikat Bumiputera yang melabur melalui Ekuinas bersaing berasaskan merit. Jelaslah bahawa pendekatan keterbukaan dalam gagasan 1Malaysia berupaya memenuhi aspirasi dan kehendak generasi sura muda pelbagai kaum di negara ini. -BH 16/9/09

No comments: