Wednesday, July 29, 2009

Usaha damai Umno, Pas tiada titik noktah

Oleh Mohd Ayop Abd Razid

POLEMIK isu perpaduan Umno-Pas masih berlanjutan. Ada di kalangan pemimpin dan penyokong Pas mahu isu itu ditutup rapat-rapat, seolah-olah 'berpatah arang' lagaknya. Apa salahnya kita berbincang dan berpolemik mengenainya asalkan perbincangan itu akhirnya dapat memberi impak baik kepada perpaduan kita.

Bukankah itu kehendak dan tuntutan agama kita? Perpaduan tidak wajar dilihat sebagai modal politik atau talian hayat sesuatu parti itu. Perpaduan adalah isu serius yang menentukan kelangsungan hidup sesuatu bangsa itu. Kita tidak begitu runsing sekiranya parti politik Melayu senada dan sekata dalam hal yang berkepentingan bangsa.

Namun, pada saat kita berpecah dalam beberapa kelompok parti politik, orang lain pula senada dan seirama dalam perkara yang mempunyai kepentingan mereka. Kita pula terus menerus bercakaran sesama sendiri. Usaha menyatukan Melayu pula 'umpama dipandang dekat, dicapai tidak dapat'.

Saya bimbang akhirnya kita umpama kisah Pak Pandir 'menang sorak kampung tergadai'. Kita berasa pelik apabila Karpal Singh meminta Pas yang mahu berbincang isu perpaduan dengan Umno sebelum ini meminta maaf dengan DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Nampaknya, isu berkaitan perpaduan Melayu cuba dihalang oleh mereka yang tidak berkaitan sedangkan perpaduan Melayu adalah asas kepada perpaduan nasional. Jelas sekali bahawa DAP dan PKR memang tidak suka melihat politik Melayu menjadi kuat kerana ini akan merugikan agenda politik mereka.

Mereka bimbang sekiranya Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berjaya dalam usaha mulianya itu, kedua-kedua parti terbabit akan kehilangan sebahagian besar kekuatannya. Ikatan atau sekurang-kurangnya kerjasama erat antara Pas dan Umno bermakna perpaduan Melayu akan kembali kukuh.

Kita tahu Abdul Hadi dan beberapa pemimpin kanan Pas mahukan perpaduan Pas-Umno menjadi kenyataan. Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat yang sebelum ini memberikan tentangan kuat usaha Hadi itu, tetapi beberapa hari lalu sudah menghulurkan salam perpaduan.

Kata perumpamaan, 'Cupak sudah tertegak, suri sudah terkembang', jadi apa lagi yang dinanti. Namun, 'angin' Nik Aziz tiba-tiba berubah lagi. Menurut Menteri Besar Kelantan itu, 'salam ini bukan antara Umno dengan Pas, tetapi antara kerajaan Kelantan dan Pusat, tak timbul masalah Umno ini, pergi jahanamlah Umno".

Mengapa 'roh sekular' tulen yang ada pada DAP sanggup diterima Nik Aziz sedangkan Umno yang memiliki 'kalimah tauhid' dibencinya? Kelihatannya, Pas umpama 'rusa kena tambat' sangat gelisah untuk melepaskan diri daripada tambatan yang dikenakan Pakatan Rakyat.

Kita tidak mahu disebabkan isu perpaduan yang sepatutnya membawa Umno dan Pas bersatu semakin menjadi konflik yang kritikal antara kedua-duanya umpama 'genting menanti putus, biang menanti tembuk'.

Apa ruginya jika Umno dan Pas duduk bermusyawarah. Bukankah bermusyawarah itu dituntut oleh agama kita supaya dapat diambil yang baik 'umpama memerah nyiur; santan diambil, hampas dibuang'. Penghujungnya adalah untuk kepentingan bangsa, agama dan tanah air juga.

Harapan semua pihak biarlah usaha mulia itu berdasarkan kepentingan negara demi menjamin kestabilan politik, perpaduan dan pembangunan. Idea perpaduan Melayu juga dilihat selari dengan semangat '1Malaysia' yang mengutamakan rakyat, bukannya kepentingan politik kepartian. Lagipun, seperti yang disebutkan bahawa perpaduan Melayu adalah asas kepada perpaduan nasional. - BH 29/7/09

No comments: