Thursday, July 9, 2009

Debaran di Manek Urai, mampukah Umno lakar kejayaan

Oleh Mohd Ayop Abd Razid

Pada 14 Julai ini Pilihan Raya Kecil Dun Manek Urai akan berlangsung. Pilihanraya itu diadakan berikutan kematian wakil rakyatnya, Ismail Yaacob (Pas) yang meninggal dunia pada 22 Mei lalu. Allahyarham Ismail Yaacob memenangi kawasan terbabit dengan mengalahkan calon Umno dari Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum ke-12 (2008) lalu. Pilihan raya kecil kali ini akan menyaksikan pertembungan dua musuh tradisi itu bagi merebut kawasan terbabit. Umno (BN) di wakili oleh Tuan Aziz Tuan Mat dan Pas pula di wakili Fauzi Abdullah. Keputusan pilihan raya itu nanti akan menjadi petunjuk kecenderungan pengundi, khususnya pengundi Melayu terhadap dua parti Melayu terbabit.

Pas pastinya berharap akan dapat mempertahankan kerusi yang dimenanginya itu. Kemampuaannya menggekalkan kemenangan akan menjadi ‘Key Perfomance Index’ (KPI) atau petunujuk prestasi parti itu bahawa orang Melayu, khususnya rakyat Kelantan di Manek Urai masih meyakini perjuangannya walaupun parti itu sejak kebelakangan ini berhadapan dengan masalah kepimpinan dalaman dan masalah keretakan hubungan Pas dan Dap kesan dari tindakan Dap Kedah keluar dari kerajaan negeri terbabit yang diterajui Pas.Di pihak Umno pula, kemenangan di Manek Urai akan menjadi petanda dan bukti bahawa parti “keramat” Melayu itu masih diterima, dipercayai dan diperlukan orang Melayu untuk memperjuang nasib mereka.

Kemenangan itu juga akan membolehkan Umno menarik nafas lega bahawa kepemimpinan yang ada pada hari ini mula diyakini rakyat, khususnya di kalangan orang melayu yang dikatakan sudah beralih arah sejak PRU-12 lalu. Saingan pasti sengit. Semangat dan keinginan untuk memenangi kerusi Dun terbabit begitu tinggi di kedua-dua belah pihak. Peluang kemenangan memihak kepada kedua-dua calon terbabit. Masing-masing tidak boleh terlalu yakin bahawa kerusi tersebut bakal dimenanginya. Pastinya, perang psikologi untuk mempengaruhi pengundi akan meningkat setiap hari hampirnya hari mengundi.

Pengundi Kelantan agak unik. Mereka boleh membuat kejutan dalam mana-mana pilihan raya. Walaupun Manek Urai dianggap kubu Pas tetapi sejarah pilihan raya di Dun itu menunjukkan kedua-dua parti itu saling menguasai kawasan terbabit. Umno pernah menguasainya sebanyak enam kali iaitu pada tahun 1959, 1963, 1967, 1974, 1982 dan 2004. Pas juga sudah menguasainya sebanyak enam kali iaitu pada tahun 1978, 1986, 1990, 1995, 1999 dan 2008. Melihat kepada silih bergantinya penguasaan kedua-dua parti terbabit, ia membayangkan bahawa dalam pilihan raya kecil Dun Manek Urai kali ini tidak mustahil Umno akan menguasai semula kawasan terbabit.

Umno mampu cipta kemenangan jika jenteranya bertindak dan bergerak secara padu, mantap, lancar dan berstrategi dengan menggunakan pendekatan tidak merendah-rendahkan penggundi di Manek Urai.Umno harus faham bahawa walaupun sokongan dari rakan komponen yang lain diperlukan tetapi dalam pilihan raya di Dun terbabit parti itu adalah teras utama yang akan menjamin kejayaan kerana daripada 12,293 pengundi di Dun berkenaan, pengundi Melayu adalah sebanyak 99.25 peratus. Selebihnya Cina 0.44 peratus dan India 0.2 peratus. Oleh itu, Umno dan Pas yang dilihat lebih dekat dengan hati nurani pengundi Melayu di Menek Urai masing-masing akan bekerja keras untuk memenangi dan menawan hati mereka.

Pengundi berumur antara 40 hingga 59 tahun pula seramai 4,511 orang. Pastinya kelompok pengundi muda yang mewakili 45.5 (5,598 orang) menjadi sasaran uatama kedua-dua parti. Dalam PRU 2004 Umno mendapat 4,362 undi dan Pas pula 4,309 undi. Umno menang tipis dengan 53 undi. Dalam PRU 2008, kedua-dua parti terbabit meningkatkan undi masing-masing tetapi peningkatan undi Pas adalah lebih besar iaitu 1,384 undi dari tahun 2004. Sebaliknya Umno hanya bertambah sebanyak 32 undi sahaja. Dalam pilihan raya itu Pas memperolehi 5,746 dan Umno pula memperolehi 4,394 undi. Justeru, Umno perlu bekerja kuat untuk menawan lebih ramai hati pengundi.

Petugas-pertugas Umno-BN dari luar perlu bijak dalam memahami pemikiran dan sikap orang Kelantan, khususnya pengundi di Manek Urai supaya tidak terlanjur dalam tindakan dan tutur kata ketika berkempen. Risalah-risalah bersifat visual (gambar) yang mengkritik pemimpin yang menjadi idola (pujaan) dan ketaatan parti itu harus diteliti kerana mereka sangat sensitif tentangnya. Risalah yang terlalu menghina tokoh-tokoh tertinggi Pas pasti tidak disenangi mereka. Yang jelas, setakat ini pendekatan berkempen dalam kelompok kecil menjadi keutamaan kedua-dua parti untuk bertemu pengundi. Masa yang digunakan mereka untuk tujuan tersebut agak anjal kerana kebanyakan penduduk di Dun itu adalah pekebun dan bekerja sendiri.

Apa pun, Manek Urai, kawasan yang dibuka hampir 80 tahun lalu sudah berkembang menjadi sebuah penempatan Melayu yang perlu dibagunkan taraf sosioekonominya. Penduduk di Manenk Urai mendambakan pembaharuan dan kemajuan bagi menjamin masa depan mereka yang lebih baik. Kawasan terbabit terletak di lembah Sungai Lebir dengan ciri permukaan buminya yang rendah menyebabkan ia sering ditenggelami air, terutamanya di musim banjir. Keadaan berubah apabila kerajaan membangunkan kawasan seluas 156.4 hektar Ladang Tangjung Batu yang permukaan buminya agak tinggi untuk pembagunan lot perumahan dikenali Manek Urai Baru.

Kewujudan beberapa agensi penting seperti Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) dan Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil (Risda) turut menjadi pemangkin kepada pembangunan infrastruktur seperti pembinaan jambatan merentasi Sungai Lebir menghubungkan Manek Urai Lama dan Manek Urai Baru, jalan raya berturap, setesyen keretapi, bekalan api dan elektrik, bekalan air bersih, masjid, madrasah, klinik kesihatan dan perpustakaan desa. Bidang pendidikan rendah dan menengah tidak diabaikan sama sekali. Di setiap peti undi Dun Manek Urai terdapat sekolah rendah.

Lonjakan pembangunan di Manek Urai amat diperlukan. Oleh itu, menjadi wakil rakyat di kawasan terbabit bukan setakat boleh membaca doa, membaca khutbah, jadi imam solat jenazah, solat waktu dan hadir kenduri kendara tetapi lebih dari itu, wakil rakyat ynag dipilih itu mestilah berkemampuan merancang dan melaksanakan program pembangunan kawasan yang diwakilinya. Sudah tentu ia memerlukan seorang wakil rakyat yang berpendidikan tinggi. Perubahan dan kemajuan dalam kawasan terbabit akan memberi faedah dan manfaat dalam kehidupan penduduk Manek Urai.

Itulah yang sepatutnya diyakinkan pengundi di Manek Urai. Mereka wajar mengambil kesempatan dari kesungguhan BN untuk memajukan kawasan itu sekiranya calon Umno diberi kepercayaan mewakilinya. Tidak ada ruginya sekiranya pengundi Manek Urai menggunakan peluang ini untuk menguji ’keikhlasan’ Umno dengan memberi kemenangan kepada calon Umno. Jika pun Manek Urai di wakili calon Umno, ia masih tidak menjejaskan kedudukan kerajaan negeri Kelantan pimpinan Pas.

No comments: