Tuesday, March 31, 2009

2 Buklit, 1 Batang: Persepsi permainan pembangkang

oleh Megatrambai

Datuk Seri Nizar Jamaludin akhirnya menjadi colon pilihan PAS untuk bertanding dalam Pilihan Raya Kecil Bukit Gantang. Lawanya ialah calon BN dari Umno iaitu Ismail Saffian. Seorang lagi turut bertanding ialah calon bebas , Kamarul Ramizu Idris.

Justeru pertandingan menjadi tiga penjuru. Namun, dua calon utama dari dua parti terbesar melayu terbabit menjadi perhatian ramai. Semestinya pertandingan di Bukit Gantang amat sengit.

Di Bukit Selambau, entah apa ’kegilaanya’ sampai 13 calon bebas muncul dari celah-celah bukit untuk bertanding.

Tak pernah-pernah dalam sejarah pilihan raya tanah air begitu ramai calon bebas beratnding dalam satu kawasa. ”Syok sendiri” kot. Menyubur demokrasi konnonnya.

Kalau ye pun ’biarlah ’mengukur baju di badan sendiri’. Lantak lah be..... kan negara ini negara demokrasi, saya punya sukalah!

Apa pun, di Bukit Selambau ini, dua orang calon menjadi perhatian ramai. Meraka adalah dari dari MIC dan PKR ynag kedua-duanya calon berketurunan India.

Calon MIC ialah S.Ganeson sementara calon PKR ialah S.Manikumar. Tiga Belas nama-nama calon bebas tu rasanya leguh jari nak menaipnya. Tuan-tuan cari le sendiri.

Di Batang Ai, Sarawak asal ceritanya pertandingan tiga penjuru tetapi yang bebas tu tarik diri maka dua calon akan berentap. Mereka adalah darii BN, Malcom Mussen Lamoh sementara calon pembankang dari PKR, Jawah Gerang.

Pertempuran di ketiga-tiga medan sudah pun bermula pada 29 Mac lalu setelah selesai proses penamaan calon. Segala gendang, gong, nafiri dan palua-paluan sudah dibunyikan dengan rancak.

Pertarungan ’on the ground’ tetap meriah, panas dan kadang-kadang tegang. Perang poster, banner, ceramah, mengedar risalah dan bertandang dari rumah ke rumah untuk menarik sokongan dan simpati adalah strategi biasa dalam mana-mana kempen pilihan raya di negara ini.

Ini semua adalah bentuk-bentuk perang saraf yang kejayaannya amat bergantung kepada strategi, kerja kuat dan keberkesanan melaksanakan propaganda dan penerangan kepada para pengundi.

Satu lagi perang tempur yang tidak boleh diperkecilkan oleh mana-mana parti yang bertarung ialah ’medan maya’ – ’perang siber’. Bentuk media baru ini memang sukar dikawal tetapi kuat pengaruhnya, namun masih berada di tempat ketiga selepas media cetak (media arus perdana) dan tv.

Pastinya tentera siber yang pro pembangkang akan menggunakan semaksimun mungkin media siber ini kerana minda mereka sudah dihinggapi virus untuk tidak mempercayai apa aje yang dihidangkan oleh akhbar-akhbar arus perdana.

Mereka merasa seolah-olah apa yang mereka tulis, lapor dan ceritakan semua benar belaka padahal hampir 85-90 peratus tulisan-tulisan politik mereka yang menghentam kerajaan, peribadi-pribadi pemimpian BN, khususnya Umno dibina di atas persepsi dan imiginasi minda yang tidak dibangunkan di atas kerangka kebenaran dan fakta yang sahih.

Persepsi, andaian dan kekuatan mengolah imiginasi dalam membina, membentuk dan mereka hikayat –hikayat pendek dalah kekuatan mereka.

Di Bukit Gantang, Nizar dan penyokongnya mungkin seronok kerana berasa diri dinobatkan sebagai hero? Janagan lupa bahawa penobatan hero rakyat ini juga merupakan hasil olahan imiginasi dan persepsi para bloggers yang pro pakatan@pembangkang.

Rasionaliti, kewarasan, keadaban dan menjaga kemuliaan insan lain semakin hilang dek kemaruk dan mabuk menulis di blog. Tak kiralah dari pihak mana blogger itu datang.

Apa pun masih ada yang tahu berpijak kepada akal-budi yang luhur.

No comments: