Friday, September 21, 2007

LESTARIKAN VISI PELOPOR KEMERDEKAAN


Baru-baru ini rakyat Malaysia telah menyambut Ulang Tahun Hari Kemerdekaan Yang ke 50 dengan penuh gemilang . Apakah generasi muda secara amnya dan golongan rakyat yang lahir pasca merdeka sedar akan perjuangan dan pengkorbanan rakyat dan pemimpin-pemimpin terdahulu dalam memperjuangkan kemerdekaan negara yang tercinta dan makmur ini.

Perdana Menteri, Dato’ Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi berulangkali memperingatkan kepentingan perpaduan rakyat dalam membina Malaysia sebagai sebuah negara yang berjaya dalam semua bidang ,malah menjadi model kepada negara- negara lain yang mempunyai masyarakat majmuk.


Pada jam 12 tengah malam , 30 Ogos tersebut , laungan Merdeka bergema di Dataran Merdeka Kuala Lumpur . Laungan Merdeka yang penuh bererti itu datangnya daripada rakyat yang terdiri daripada pelbagai lapisan, kaum,etnik dan agama menandakan betapa kuatnya semangat rakyat Malaysia yang bersatupadu dalam mengungkap semangat patriotisme mempertahankan kemerdekaan tanaha air yang telah di capai sejak 50 tahun lalu. Moga semangat ini kekal buat selamanya.

Peristiwayang bersifat beranika warna pada malam itu bukan sahaja mewrnakan lanskap persekitaran Bandar Kuala Lumpur , bahkan menghidupkan semula cita-cita dan semangat setiap insan yang bermastatutin di bumi yang bertuah ini.

Laungan Merdeka sebanyak tujuh kali oleh Perdana Menteri bersama-sama ribuan rakyat yang membanjiri Dataran Merdeka dan beberapa Bandar di seluruh Malaysia adalah tanda mercu kerjasama dan bermuafakatan diantara kaum yang berbilang eturunan,agama,bahasa dan kepercayaan dalam meneruskan budaya hidup yang tersendiri ala Malaysia.

Dalam hubungan lahirnya semangat dan amalan bersemufakatan antara kaum di Malaysia, kita harus merenung sejenak kata-kata bistari Allayarhum Tuan Guru Haji Abdullah bin Ibrahim yang lebih dikenali di kalangan orang Melayu sebagai Sheik Abdullah Fahim, datuk kepada YAB Dato’ Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi.

Tuan Guru Abdullah Fahim adalah bukan sahaja seorang ulama terunggul dan pendidik agama di tanah air malah di nusantarayang banyak menabur bakti dan jasa kepada agama Islam dan kemajuan politik TanahMelayu dalam zaman perjuangan kemerdekaan bahkan tokoh yang bertanggungjawap dalam menentukan tarikh pengistyharaan kemerdekaan Negara 31 Ogos tahun 1957.


Tuan Guru Abdullah Fahim yang mempunyai kemahiran dalam ilmu syariah, usuludin, tasawuf, tarikat, tafsir Al-Quran, Al-Hadis dan Al-Falak pernah menyarankan upaya “Orang Islam perlu membaiki perselisihan sesama mereka dan setelah berdamai perpaduan itu diharapkan dapat berkekalan. Ini lah satu-satunya senjata yang boleh menguatkan kedudukan orang Islam dan orang Melayu.”

Kata-kata bistari Tuan Guru Abdullah Fahim harus menjadi panduan dan sumber inspirasi kepada bukan sahaja kaum Melayu bahkan kepada seluruh rakyat Malaysia, terutamanya kepada generasi muda di masa-masa akan datang.


Apakah kita sedar bahawa dalam medan perjuangan kemerdekaan, Y.T.M.Tunku Abdul Rahman, Bapa Kemerdekaan dan Perdana Menteri Yang Pertama, menghadapi pelbagai cabaran, halangan dan penentangan dalam mendapat persetujuan dikalangan berbilang kaum dalam mencapai kemerdekaan bagi Tanah Melayu.

Pihak penjajah British menawarkan gagasan kearah berkerajaan sendiri atau kemerdekaan kepada Persekutuan Tanah Melayu sekiranya perpaduan antara pelbagai kaum dijalinkan terlebih dahulu. Usaha menyatupadukan pelbagai kaum tersebut menjadi lebih genting dan mustahil kerana Kominis Malaya pada ketika itu telah melancarkan pemberontakan dan serangan hendap dengan senjata untuk menggagalkan usaha bermufakatan ke arah kemerdekaan. Sedangkan kebanyakan orang Melayu dalam parti UMNO, parti yang ditubuhkan pada 11 Mei 1946 untuk mempertahankan kepentingan politik kaum Melayu mendesak kemerdekaan diperjuangkan bagi orang Melayu sahaja.


Persekitaran politik sedemikian telah menimbulkan bukan sahaja huru-hara , perselisihan kaum, konflik politik yang turut menjejaskan usaha-usaha ke arah persetujuaan pencapaian kemerdekaan. Kerajaan penjajah ketika itu terpaksa mengistiharkan dharurat pada tahun 1948 untuk menawan perkembangan ideologi kominisme dan anarki dalam negeri.

Tetapi, Tunku dengan nasihat para pemimpin –pemimpin UMNO yang berwawasn ketika itu , bertemu Tuan Guru Abdullah Fahim dirumahnya untuk mendapat pandangan dan nasihat dalam mengatasi kekusutan dalam soal hubungan dan penglibatan kaum-kaum lain dalam perjuangan kemerdekaan.

Dalam pertemuan terpenting dan signifikan antara Tuan Guru Abdullah Fahim dan rombongan parti UMNO yang diketuai oleh Tunku , Tuan Guru Abdullah Fahim telah dilaporkan menasihati YTM Tunku supaya menjalinkan pakatan diantara semua kaum di Tanh Melayu pada ketika itu dalam memperjuangkan kemerdekaan daripada penjajah British.


Sekiranya kita teliti cadangan dan wawasan Tuan Guru itu, maka dapat membuat kesimpulan bahawa cadangan itu adalah selaras dengan ajaran pelbagai agama rakyat Malaysia secara amnya dan agama Islam secara khususnya. Agama Islam menegaskan permesyuaratan dalam mencari penyelesaian sesuatu perkara yang berkaitan dengan hal- ehwal duniawi ( Surah Al-Imran: 159).

Pertemuan tersebut dilaporkan telah mengorak langkah Tunku menghulur tangan dengan hati yang terbuka kepada kaum Cina dan India untuk bersama-sama menyertai dalam perbincangan dan perjuangan kemerdekaan dan berkongsi bersama kuasa dalam pentadbiran negara yang bakal merdeka.

Peristiwa tersebut membayangkan visi ulama terunggul terhadap masa depan negara ini. Visi Tuan Guru Abdullah Fahim serta pemimpin-pemimpin terdahulu telah merintis jalan dalam meneroka prinsip consensus sebagai formula terunggul pemerintahan negara ini. Prinsip konsensus yang dijunjung oleh YTM Tunku dan UMNO pada ketika itu dapat disifatkan sebagai menggunapakai bukan sahaja kaedah Fiqh Islam yang menyatakan ‘jika tidak boleh semua jangan tinggalkan semua’ bahkan nilai-nilai universal yang terdapat dalam pelbagai agama. Keyakinan para pemimpin politik terhadap kaedah tersebut telah berjaya melahirkan sebuah negara merdeka berasaskan Perlembagaan Persekutuan 1957 dalam bentuk tersendiri yang menjadi asas kepada pemerintahan dan undang-undang negara yang aman damai ini.


Perlembagaan Persekutuan (Malaysia) itu adalah satu perjanjian politik atau ‘kontrak sosial’ antara semua kaum yang menjadi warga Malaysia . Perkara-perkara yang menjadi kepentingan kaum masing-masing dibicara sehebat-hebatnya secara terbuka dan keputusannya telah dibuat secara sebulat suara demi perpaduan ,keselamatan dan sesejahteraan semua kaum yang menjadi warga Malaysia.

Antara perkara-perkara yang terpenting yang telah mendapat persetujuaan dan menjadi
teras kemerdekaan adalah seperti Perkara 3- Agama Islam adalah agama bagi Persekutuan; tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai , Perkara 11- tiap-tiap orang berhak menganuti dan mengamalkan agama nya, Perkara 152- Bahasa kebangsaan adalah Bahasa Melayu dan tiada siapapun boleh dilarang daripada mengajar atau belajar apa-apa bahasa dan Perkara 153- Adalah menjadi tanggungjawap Yang di Pertuan Agong memelihara kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputra lain dalam hal-hal perezapan quota mengenai perkhidmatan, permit dan sebagainya serta memelihara kepentingan-kepentingan sah lain- lain kaum.

Namun, dengan peredaran masa, Malaysia menghadapi pelbagai cabaran dan halangan dalam merealisasikan hasrat dan matlamat perjanjian politik tersebut kerana tuntutan daripada pelbagai kaum kian meningkat mengikut keperluan politik semasa berdasarkan pada terjemahan mengikut kepentingan sesuatu kaum tertentu.


Perlembagaan Persekutuan atau Malaysia tidak harus diterjemahkan perkataan demi perkataan (literally) dalam konteks berasingan tetapi hendaklah diterjemahkan berdasarkan semangat (spirit) yang ditonjolkan oleh Perlembagaan dan hala tuju atau wawasan yang dikenalpasti oleh pelopor kemerdekaan.

Rakyat Malaysia haruslah mengelakkan perbincangan secara terbuka mengenai butir-butir Perlembagaan yang bersifat sensitif kaum kerana tindakan sedemikian dijangka akan menjejaskan perpaduan yang telah terjalin sekian lama. Malah harus berusaha melestarikan Perlembagaan dengan mengkotakan kontrak sosial yang menjadi warisan dan legacy rakyat Malaysia.

Seperkara lagi, negara yang mempunyai masyarakat majmuk tidak mudah membina satu bangsa dan negara dalam masa yang singkat. Dalam persada dunia, negara-negara yang mempunyai berbilang kaum dan beranika suku kaum didapati sering menghadapi perpecahan antara kaum atau kekacauan yang tidak dapat mempertahankan kedaulatannya negara seperti kita saksikan di Iran, Iraq dan Afghanistan. Malah, dinegara-yang penduduknya terdiri daripada satu rumpun bangsa dan agama pun juga tidak dapat hidup dalam aman damai dalam era globalisasi ini.. Malangnya ,masing-masing kaum mencuba menjatuhkan kuasa politik atau menyingkirkan sesuatu kaum tertentu daripada arus pembangunan diatas dasar kaum atau agama sehingga prasangka menjadi budaya dikalangan masyarakat sedemikian.


Namun, Malaysia, sebagai sebuah negara yang baru merentasi 50 tahun mencapai kemerdekaan yang berjaya menjadi tuan rumah bagi agama-agama terbesar di dunia seperti agama Islam, Buddha, Kristian, Hindu, fahaman Konfucius/ Taoisme malah mempunyai kira-kira 60 kumpulan etnik besar dan kecil dengan identiti, budaya dan kepercayaan masing-masing, masih kukuh , gagah dan stabil, membangun dan berjaya merealisasikan matlamat Perlembagaan atau ‘kontrak sosial’ yang dimeterikan 50 tahun dahulu. Syabas Malaysia!

Sehubungan ini, rakyat Malaysia yang terdiri daripada generasi muda bukan sahaja harus menghayati, menghargai dan mengagungkan sumbangan dan jasa-jasa pemimpin dan tokoh-tokoh kemerdekaan seperti Dato’ Onn bin Jaafar, Pengasas UMNO, YTM Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj, perintis kemerdekaan, Tun Abdul Razak, bapa pembangunan luar Bandar, Tun Hussein Onn, Bapa perpaduan antara kaum, Tun Dr.Mahathir Mohamad, Bapa kemodenan Malaysia dan pemimpin-pemimpin dari kaum bukan Melayu seperti Tun Tan Cheng Lock (MCA) dan Tun V.T.Sambantahan (MIC) dari kaum Melayu bahkan juga Pemimpin-pemimpin lain daripada pelbagai kaum yang berkorban jiwa,tenaga buah fikiran dan keselesaan hidup demi kebebasan negara pertiwi ini dari belunggu penjajah.

Tradisi membangun dan memakmurkan negara ini kini diwarisi oleh YAB Dato Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi, Pak Lah, Perdana Menteri yang Kelima .Pak Lah sedang berusaha, mulai Rancangan Malaysia Kesembilan, untuk membina tamadun dan menjulang martabat negara melalui melahirkan pembangunan modal insan kelas pertama .


Masyarakat berminda kelas pertama adalah masyarakat yang berpengetahuan ,mampu berdaya saing, berbudaya kerja cemerlang, berintegriti dan memiliki kekuatan moral.Masyarakat tersebut juga tahu menghayati dan menghargai budaya,kesenian dan warisan serta sejarah negara,bangsa dan agamanya.Disamping itu, Pak Lah juga merupakan pelopor pendekatan Islam Hadhari yang menekankan kepada pegangan prinsip-prinsip berasaskan nilai-nilai universal yang luhur.

Sumbangan dan jasa-jasa pemimpin terdahulu yang memakmurkan bumi Malaysia ini harus terpahat selama-lamanya dalam jiwa dan ingatan rakyat Malaysia tanpa mengira fahaman politik, kaum dan agama . Matlamat dan hala tuju perjuangan rakyat Malaysia terdahulu, kini dan masa akan datang hendaklah bertumpukan kepada melahirkan sebauah bangsa Malaysia dalam perspektif yang lebih luas dan tidak terkongkong dengan sentimen kauman yang sempit yang berpotensi menjahanamkan harapan dan masa depan generasi muda yang bakal tunjang negara yang tercinta r ini.

Dalam konteks ini, marilah kita bersama-sama bertekad mengurangkan polemik terhadap berbezaan yang wujud dikalangan pelbagai keturunan masyarakat ,malah berusaha mencari bersetujuan untuk melestarikan kembali semangat perjuangan perintis dan pelopor kemerdekaan dalam menyediakan Perlembagaan 1957 yang menjadi kerangka asas kelahiran bangsa Malaysia.

Sehubungan ini, kita harus imbaskembali kata-kata Pak Lah dalam satu seminar baru- baru ini iaitu “Sesungguhnya harus menyemai satu kesedaran kebangsaan yang sama sebagai rakyat Malaysia yang mengjangkaui identi etnik,agama dan wilayah tanpa menjejejaskan kedudukan komponen-komponeb itu”. Melahirkan rakyat Malaysia yang mentaliti kelas pertama berteraskan nilai-nilai agama masing-masing, beradab,progresif, mampu daya saing menghadapi cabaran globalisasi merupakan matlamat nasional menjelang 50 tahun akan datang.



M.Periasamy,M.A.

No comments: