Sunday, September 9, 2007

ERTI KEMERDEKAAN

Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke-50 disambut meriah di seluruh pelusuk tanahair. Rakyat Malaysia tidak kira agama, bangsa dan warna kulit bersama-sama meraikan hari yang penuh bersejarah ini. Dataran Merdeka di banjiri lautan manusia pelbagai kaum tidak kira tua atau muda, yang berkeluarga atau pun yang masih bujang… menantikan saat penuh bersejarah iaitu detik jam 12.00 malam bagi melaungkan kalimah keramat… MERDEKA!!!. Pada malam itu juga di adakan konsert Merdeka dan orang ramai dihiburkan oleh artis-artis terkenal tanahair.

Tiba saat laungan Merdeka bergema, semua rakyat bergembira. Bersyukur kepada Allah di atas nikmat kemerdekaan. Namun bagi segelintir pasangan anak muda, mereka telah tersasar dari erti kemerdekaan yang sebenar. Majoritinya anak melayu yang beragama Islam tanpa segan silu berpeluk dan bercium di khalayak ramai. Si gadis dengan berbaju ketat dan singkat sehingga menampakkan pusat dan berseluar longgar sehingga menampakkan seluar dalam… bangga dirangkul si lelaki di hadapan umum tanpa ada perasaan malu atau hormat kepada orang lain. Tiada lagi ‘kesopanan dan kesusilaan’ dalam jiwa sanubari anak-anak muda pewaris bangsa ini. Hakikatnya, yang mereka nantikan hanyalah letupan bunga api, konsert dan cuti umum keesokan harinya. Mereka akan bergembira sepuas-puasnya dengan cara Merdeka mereka sendiri. Bagi yang bermotosikal… mereka akan merempit di jalan raya. Bagi yang berkereta pula akan berlumba dan memandu laju di jalanraya menunjuk-nunjuk kebolehan mereka kepada orang lain. Bagi yang mempunyai wang lebih… akan melanjutkan kegembiraan mereka ke disko-disko atau pusat-pusat hiburan.

Selepas tamatnya konsert di Dataran Merdeka, terjadi satu perkara yang amat memalukan negara terutamanya kepada pelancong asing. Dataran Merdeka dan kawasan sekitarnya di penuhi sampah sarap. Ternyata masyarakat Malaysia masih kurang sivik. Tidak tahu menjaga kebersihan. Berbagai kempen telah dijalankan oleh pihak kerajaan.. namun tidak mendatangkan hasil. Maka terpaksalah pihak yang berwajib berhempas-pulas membersihkan kawasan sekitar hasil dari sikap rakyat Malaysia yang telah setengah abad mendabik dada mengatakan mereka telah Merdeka.

Beginikah sikap rakyat Malaysia yang kita harapkan untuk memajukan dan memakmurkan negara bagi mencapai Wawasan 2020? Apakah erti kemerdekaan yang sebenar bagi mereka? Ternyata Malaysia sudah merdeka selama 50 tahun, namun masih ramai di kalangan rakyat Malaysia belum pernah merdeka. Tidak pernah kenal erti kemerdekaan dan hidup mereka masih di jajah. Sia-sia kerajaan berbelanja jutaan ringgit bagi memberikan kesedaran kepada rakyat namun pulangan yang didapati masih menghampakan. Malaysia menuju ke arah negara maju namun mentaliti rakyat masih jauh kebelakang. Jika hari ini anak-anak muda sudah tidak kenal erti kemerdekaan yang sebenar, apalah yang dapat kita harapkan bagi generasi akan datang. Jangan suatu hari nanti tarikh keramat 31 Ogos setiap tahun akan hanya tinggal sebagai lipatan sejarah. Sudah tiba masanya ibubapa, duru dan pemimpin memberi penekanan yang kuat kepada anak-anak supaya mereka tahu erti kemerdekaan yang sebenar dan menghahayatinnya.


oleh Mohd Nazri Zakaria

No comments: