Monday, November 30, 2009

Pemilihan semula ‘ubat mujarab’ atasi kemelut MCA

KRISIS kepimpinan MCA yang sudah lama berlarutan sudah menampakkan jalan penyelesaian apabila Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Najib Tun Razak mula campur tangan dengan mengarahkan parti itu segera menyelesaikan masalah dalamannya.
-
Sebagai Pengerusi BN, memang wajar Najib memberi perhatian serius terhadap masalah MCA yang merupakan parti penting dalam komponen BN.
-
Krisis berlarutan dalam MCA yang memungkinkan perpecahan dalam akan memberi kesan terhadap kekuatan BN. Ini boleh menjejaskan usaha BN untuk mengembalikan semula sokongan rakyat dalam Pilihan Raya Umum ke-13 nanti.
-
Usaha Najib juga selari dengan falsafah BN yang berpegang kepada permuafakatan, toleransi dan kerjasama. Permuafakatan dalam BN tidak seharusnya ditafsir secara sempit hanya kepada persoalan mengenai tolak ansur atas kepentingan kaum masing-masing sahaja.
-
Tafsiran itu perlu juga merangkumi kesediaan menerima cadangan, idea dan formula penyelesaian dari rakan komponen sekiranya mana-mana parti komponen BN menghadapi kemelut yang sukar di atasi sehingga menjejaskan kekuatan BN itu sendiri.
-
Ada pandangan, terutamanya di kalangan pembangkang yang suka “menyibuk” cuba mentafsirkan ia adalah campur tangan UMNO. Apa salahnya jika UMNO ingin membantu menyelesaikan kemelut dalam MCA. Bukankah MCA adalah di antara rakan politik awal UMNO yang memulakan pembentukan permuafakatan politik yang akhirnya merintis kewujudan parti Perikatan yang kemudiannya dikenali sebagai BN.
-
UMNO ditubuhkan pada 11 Mei 1946 dan MCA pula ditubuhkan pada pada tahun 1949. Sejarah kerjasama UMNO-MCA sudah bermula apabila British mahu mengadakan Pilihan Raya Perbandaran Kuala Lumpur pada Februari 1952. Ia melibatkan kerjasama UMNO Kuala Lumpur dengan MCA Selangor.
-
Dalam pakatan terbabit, UMNO-MCA berjaya menguasai sembilan daripada 12 kerusi yang dipertandingkan. Dalam pilihan raya perbandaran yang diadakan di beberapa bandar utama pula, pakatan terbabit memenangi 26 daripada 37 kerusi yang dipertandingkan. Ia kemudian diteruskan dalam Pilihan Raya Negeri 1954 yang turut melibatkan MIC dalam bentuk gabungan parti politik yang dikenali sebagai Parti Perikatan dengan lambang ‘Kapal Layar’.
-
Parti perikatan (UMNO-MCA-MIC) terus kukuh menyertai Pilihan Raya Majlis Perundangan Persekutuan (MPP) pada 27 Julai 1955 dengan memenangi 51 daripada 52 kerusi yang dipertandingkan. Satu kerusi lagi dimenangi oleh Pas.
-
Permuafakatan politik ketiga-tiga parti itu akhirnya merintis ke arah kemerdekaan negara. Justeru, melihat kepada sejarah kerjasama politik yang erat antara UMNO dan MCA, adalah wajar UMNO turut membantu usaha ke arah penyelesaian krisis kepemimpinan MCA hari ini.
-
Memang dalam konflik yang sukar terlerai, kita kadang-kadang memerlukan campur tangan “orang tengah”. Kini, Najib sudah pun mengamahkan kepada Timbalannya, Tan Sri Muhiyiddin Yassin untuk membantu menyelesaikan kemelut parti itu.
-
Sebagai parti komponen BN memang wajar pemimpin MCA menghormati Pengerusi dan Timbalan Pengerusi BN yang mahu melihat parti itu segera menyelesaikan krisis yang dihadapi. Kita berharap ‘campur tangan’ itu akan menyegerakan penyelesaian kemelut kepemimpinan parti itu.
-
Kesannya telah mula nampak di mana pemimpin yang bertelagah sudah mula mengendurkan suara masing-masing. Kini, pemilihan semula untuk menentukan pucuk pimpinan baru MCA dilihat sebagai formula dan jalan penyelesaian terbaik.
-
Nampaknya, kesemua pemimpin utama parti MCA iaitu Datuk Seri Ong Tee Keat, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek dan Datuk Seri Liow Tiong Lai tidak menolak formula itu.
-
Justeru, mesyuarat agung luar biasa (EGM) kedua MCA yang dijadual pada 28 November ini tidak sepatutnya diadakan. Lagipun sudah terbukti bahawa EGM pertama tidak berhasil menyelesaikan masalah.
-
Yang nyata, pemilihan semula dilihat sebagai ‘ubat mujarab’ ke arah penyelesaian krisis MCA. Biarlah perwakilan MCA sekali lagi membuat keputusan secara demokratik dalam pemilihan baru parti itu. Apa pun, kita yakin bahawa ‘campur tangan’ Pengerusi dan Timbalan Pengerusi BN dilihat mampu membantu usaha ke arah penyelesaian kemelut MCA.
-
MOHD AYOP ABD RAZID
Utusan Malaysia 27/11/09

No comments: