Monday, November 9, 2009

1Malaysia iltizam model ekonomi baru

Oleh Mohd Ayop Abd Razid ayop_60@yahoo.com

Pentadbiran Najib utama pendekatan lebih inovatif, kreatif tingkat pertumbuhan graf negara

PERSEKITARAN ekonomi yang semakin mencabar menuntut kebijaksanaan kita mencorak pengurusan ekonomi agar lebih dinamik dan responsif. Trend pertumbuhan ekonomi global yang semakin mementingkan inovasi dan kreativiti menyebabkan kita tidak boleh lagi berpaut sepenuhnya kepada struktur ekonomi lama.
-
Aspek peraturan kewangan global yang semakin bergerak pantas ke arah perubahan agresif pula menuntut institusi kewangan kita mempunyai piawaian urus tadbir dan pengurusan risiko yang berkesan. Kita sebenarnya tiada pilihan melainkan berubah. Jika tidak, kita terpaksa berdepan risiko kehilangan momentum pertumbuhan ekonomi dan pasaran.
-
Inilah antara perkara ditegaskan Datuk Seri Najib Razak ketika berucap pada acara ‘Invest Malaysia 2009’ di Kuala Lumpur, Jun lalu. Beliau mengingatkan bahawa keupayaan dalam membuat keputusan dasar dalam semua pasaran kewangan perlu dipertingkat dan diberi perhatian serius. Ini penting untuk mengelak kesan lebih buruk kepada ekonomi negara.
-
Hakikatnya, sejak dinobatkan sebagai Perdana Menteri, April lalu, Najib sudah menunjukkan iltizam dan kesungguhan yang cukup tinggi dan serius bagi memulihkan kedudukan ekonomi negara yang terjejas akibat krisis kewangan global yang belum menampakkan pemulihan meyakinkan. Justeru, langkah dan pendekatan yang beliau ambil adalah ke arah menyediakan respons agresif untuk mengekang impak kemurungan ekonomi global.
-
Najib memulakannya dengan melaksana dua pakej rangsangan ekonomi bernilai RM67 bilion. Hasrat ini selari aspirasi menjadi Malaysia negara maju menjelang 2020. Cabaran utama ialah bagaimana mengurus perubahan yang begitu besar, terutama dalam tekanan saingan global yang semakin meningkat.
-
Perancangan strategik perlu dilakukan. Untuk itu, Najib menggerakkan usaha menggaris formula sebuah model ekonomi baru berasaskan inovasi, kreativiti dan nilai tinggi. Model ekonomi baru yang bertunjangkan inovasi dan produktiviti itu diumumkan pada 2 Mei lalu.
-
Pelaksanaan model ekonomi baru memerlukan rombakan dasar secara besar-besaran dan komprehensif dalam pelbagai aspek. Di sinilah rasionalnya tindakan kerajaan mengumumkan liberalisasi dalam 27 sub-sektor perkhidmatan, disusuli langkah liberalisasi dalam sektor kewangan dan pelaburan. Langkah mengantarabangsakan sektor perkhidmatan kewangan dan pasaran modal dilihat dapat membantu negara muncul sebagai pangkalan operasi pelaburan peringkat serantau dan antarabangsa, sama ada pelaburan dalam sektor kewangan mahupun sektor perkhidmatan lain, di samping mengekalkan pelaburan dalam sektor sedia ada seperti sektor sumber dan perusahaan.
-
Dari segi modal insan, model ekonomi baru menuntut kita mengubah budaya pergantungan kepada asas pengeluaran menggunakan pekerja separuh mahir dan buruh murah kepada industri teknologi tinggi dan sektor perkhidmatan moden yang menggunakan pekerja mahir dan berpendapatan tinggi. Ia menuntut seluruh rakyat menerapkan nilai budaya kecemerlangan serta mengutamakan budaya kerja berpasukan.
-
Nilai itu terkandung di dalam konsep 1Malaysia. Budaya inovasi sebahagian penerapan nilai aspirasi di bawah konsep terbabit. Nilai ini menuntut rakyat untuk mencuba perkara baru berorientasikan inovasi dalam apa juga bidang diceburi.
-
Kesungguhan Najib untuk menjadikan inovasi sebagai agenda penting negara terbukti apabila pada 20 Oktober lalu beliau mengumumkan penubuhan Pusat Inovasi Negara (MyNIC) dan rangkaian Pusat Kecemerlangan Inovasi (i-CoE).
-
Bidang inovasi yang dimaksudkan Najib tidak terhad kepada bidang sains dan teknologi, malah merangkumi inovasi secara holistik dalam semua bidang termasuk dalam bidang kemasyarakatan dan tadbir urus. Justeru, mulai tahun depan, Hari Kualiti Negara peringkat sektor awam akan ditukar dengan Hari Inovasi Negara.
-
Kesimpulannya, model ekonomi baru akan menjadi fokus dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10) nanti meliputi tempoh antara 2011 hingga 2015. Pastinya usaha meningkatkan inovasi, kreativiti dan nilai tinggi akan menjadi perkara utama yang akan diberi perhatian dalam RMK-10. - BH 4/11/09

1 comment:

waritarakyat said...

Terima kasih PM... teruskan perjuangan.