Saturday, May 9, 2009


_____________________________________________
13 lagi bebas ISA - http://www.beritaharian.com/


KDN dapati tahanan tidak mengancam keselamatan PUTRAJAYA: Kerajaan semalam mengumumkan pembebasan 13 lagi tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), termasuk tiga pemimpin Barisan Bertindak Hak-Hak Hindu (Hindraf) iaitu P Uthayakumar, M Manoharan dan K Vasantha Kumar. Turut dibebaskan ialah Zulkepli Marzuki, Jeknal Adil dan Adzmi Pindatun; dua rakyat Indonesia, Zainun Rasyhid dan Aboud Ghafar Shahril; serta lima warga Filipina, Sufian Salih, Hasim Talib, Abdul Jamal Azahari, Yusof Mohd Salam dan Husin Alih. Uthayakumar adalah Penasihat Undang-Undang Hindraf manakala Manoharan ialah Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kota Alam Shah, Selangor yang menang bertanding atas tiket DAP pada pilihan raya umum lalu.
-
Datuk Seri Najib Razak berkata, keputusan kerajaan membebaskan 13 lagi tahanan ISA termasuk tiga pemimpin Hindraf itu dibuat selepas Kementerian Dalam Negeri (KDN) mendapati mereka tidak lagi mengancam keselamatan negara.
-
Perdana Menteri berkata, pembebasan mereka itu sekali gus menafikan tohmahan pihak tertentu, khususnya pembangkang yang mendakwa kerajaan sebagai zalim dan mengamalkan sikap menyekat kebebasan seseorang. "Mereka dibebaskan selepas kita mendapati sudah tiba masanya pembebasan mereka dipertimbangkan.
-
Menteri Dalam Negeri (Datuk Seri Hishammuddin Hussein) telah mengambil keputusan itu serta memaklumkannya kepada saya.
"Jika mereka tidak lagi membahayakan keselamatan, kita tidak akan menahan mereka walaupun sehari lagi," katanya selepas merasmikan Pencapaian 10 Tahun Muzium Kesenian Islam Malaysia, di sini, semalam. Turut hadir bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan Menteri Penerangan, Komunikasi, Kesenian dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim. Hishammuddin mengumumkan pembebasan 13 individu itu dalam sidang media di pejabatnya di Putrajaya. Mereka adalah kumpulan kedua selepas 13 tahanan ISA yang turut membabitkan dua pemimpin Hindraf dibebaskan sejurus selepas Najib mengambil alih jawatan Perdana Menteri 3 April lalu. Najib berkata, pembebasan kelompok pertama 13 tahanan ISA yang diumumkannya selepas mengambil alih kerajaan pada 3 April lalu, dibuat kerana mahu membuktikan pentadbirannya mengamalkan prinsip adil dan saksama serta menghormati undang-undang. Perdana Menteri juga menafikan tuduhan pembangkang kononnya pembebasan 13 lagi tahanan ISA semalam dibuat untuk mengalihkan tumpuan rakyat terhadap krisis politik Perak. "
-
Mereka (pembangkang) ini serba tidak kena. Kalau kita bebaskan mereka kata begitu, kalau kita tahan pula mereka kata zalim," katanya. Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata keputusan membebaskan 13 lagi tahanan ISA itu menunjukkan kerajaan menjalankan tanggungjawab dengan bijaksana bagi menjamin keselamatan awam dan negara. "Ini menunjukkan kerajaan ambil kira semua perkara, kalau mereka tidak lagi mengancam keselamatan awam dan negara serta mematuhi undang-undang, kita bebaskan mereka," katanya pada sidang media selepas merasmikan Pameran Koko Antarabangsa Malaysia 2009 di sini.
-
Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran berkata, kerajaan berharap semua tahanan yang dibebaskan itu akan kembali secara positif ke pangkuan masyarakat serta menyesali tindakan mereka sebelum ini. Terdahulu, Hishammuddin berkata, 13 tahanan itu akan dibebaskan dalam masa terdekat sebaik proses dokumentasi selesai manakala bagi warga Indonesia dan Filipina, pembebasan akan dilaksanakan selepas langkah pengusiran diselesaikan dengan kerajaan negara berkenaan.
-
Beliau berkata, keputusan membebaskan semua 13 tahanan ISA termasuk tiga pemimpin Hindraf itu itu dibuat selepas pihaknya mendapati mereka sudah memenuhi syarat pembebasan yang ditetapkan mengikut undang-undang. "Kementerian dapati sudah tidak wajar lagi mereka ditahan dan ISA juga jelas menyatakan bahawa mereka hanya perlu ditahan sementara. Mereka dibebaskan kerana kita kini merasakan mereka sudah memenuhi syarat yang ditetapkan," katanya.
-
Hishammuddin juga berkata, pembebasan M Manoharan tidak mempunyai kaitan langsung dengan hasrat Adun Kota Alam Shah itu meletakkan jawatannya kerana rasa bersalah dan tidak mampu menunaikan tanggungjawab kepada pengundi serta menghadiri persidangan Dewan Undangan Negeri. Mengenai sama ada lebih ramai tahanan ISA akan dibebaskan dalam pada masa depan, beliau berkata, perkara itu tidak mustahil berlaku jika kerajaan berpuas hati bahawa tahanan ISA tidak lagi mengancam keselamatan negara.
-
Dua pemimpin Hindraf yang dibebaskan daripada tahanan ISA pada 3 April lalu ialah peguam pertubuhan haram itu, V Ganabatirau dan R Kenghadharan. Turut dibebaskan ialah warga India, Sundaraj Vijay dan dua lelaki Myanmar, San Khaing dan Amir Hussain serta tujuh anggota Darul Islam (DI), Binsali Omar, A Artas A Burhanudin, Idris Lanama, Francis Indanan, Mohd Nazri Dollah, Pakana Selama dan Mohd Arasad Patangari. Turut dibebaskan anggota Jemaah Islamiah (JI), Wan Amin Wan Hamat yang ditahan

No comments: