Wednesday, April 9, 2008

Isu babi membadai Selangor
Oleh:Anak Watan

Quote:

RM100 juta untuk ternak babi di Selangor

Kontroversi penyiaran gambar lima ekor ‘babi panggang’ dalam laman web Ahli Parlimen Seputeh dan ADUN Kinrara, Selangor, Teresa Kok membawa kepada pengumuman oleh Teresa sendiri bahawa mesyuarat Exco Kerajaan Negeri Selangor pada 2 April 2008 telah meluluskan peruntukan RM100 juta bagi tujuan pembinaan ladang ternakan babi moden.

Beliau yang mempersoalkan kenapa isu penyiaran gambar itu menjadi kontroversi melahirkan rasa gembiranya dengan keputusan kerajaan negeri itu memberitahu beliau mahu projek ini menjadi contoh kepada kerajaan negeri lainnya.

Dalam tulisannya juga beliau memberitahu, Exco yang bertanggungjawab dalam bidang pertanian ialah Yaakob Sapari dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) merupakan pakar dalam bidang pertanian moden.

Teresa memaklumkan keputusan mesyuarat Exco Selangor berkenaan ekoran kontroversi penyiaran gambar lima ekor ‘babi panggang’ di laman webnya semasa meraikan kejayaannya pada pilihanraya umum lalu di Salak Selatan. - http://www.agendadaily.com/cmspreview/content.jsp?


Pandangan Anak Watan:
Kalut… sungguh kalut nampaknya kerajaan campuran Pakatan Rakyat (PR) di Selangor ni. Apa tak kalutnya apabila kerajaan campuran PR di bawah pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim meluluskan projek ternakan babi bernilai Rm100 juta di Sepang, Selangor. Nampaknya selaku orang yang bertanggungjawab dalam memajukan industri di Selangor, perkara awal yang Tan Sri nampak ialah memajukan industri penternakan babi di Selangor.

Nak Tanya Tan Sri Khalid beberapa soalan:

1. Sejak bila lenyapnya sensitiviti melayu Tan Sri? Apakah dek kerana mahu membalas sumbangan pengundi cina yang telah memenangkan pakatan PR maka Tan Sri menjadi terlalu lunak dengan mereka? Nampaknya Tan Sri Khalid menjual sensisiviti kemelayuannya semata-mata kerana nak mengambil hati dan sokongan masyarakat cina. Inilah nama politik kurang cerdik melayu. Mungking juga beliau terpaksa akur dengan tuntutan rakan-rakan politiknya dari DAP.

2. Takde ke projek lain selain projek ternakan babi? Mengapa tidak dibuka ladang lembuke, ladang kambingke, ladang selembuke atau apa-apa ladang binatang lain yang halal dimakan dan boleh dikomersialkan untuk semua kaum di negara ini.

3. Sudahkah dikaji dan perhalusi kesan jangka panjangnya? Ingat ! babi adalah jenis spesis yang pernah mengemparkan negara dengan penyakit JE (kes Bukit Pelandok). Babi jugalah yang pernah menjadi punca pencemaran teruk pantai Kuala Sungai Baru, Melaka hingga menganggu ketenanagan hidup penduduk di situ.

4. Mungkin Tan Sri Khalid mahu jadikan penternakan babi sebagai penyumbang besar pendapatan kerajaannya dalam menampung kewangan negeri pada masa depan yang dijangka akan mengahadapi masalah. Bukankah penternakan babi tu satu projek komersial yang menguntungkan kerana babi adalah spesis yang banyak melahirkan anak dan mudah membiak? Babi melahirkan anak 3x setahun dan setiap kali beranak ia melahirkan lebih kurang 11 ekor anak babi. Lumayankan. Syabas Tan Sri Khalid kerana kehebatan minda Tan Sri memajukan penternakan babi di Selangor.

Hai… apalah malangnya nasib orang melayu Selangor yang beria-ia sangat ingin menukar kerajaan. Kini nasib mereka terawang-awang, sebaliknya pemodal penternak babi mula mendapat labanya. Harap-harap takdele pengusaha melayu-Islam yang menternak babi kerana kalau mengikut logik Tan Sri babi hanya haram di makan. Logik tersiratnya, kalau sesiapa di kalangan melayu yang nak ternak babi boleh kot. Itu andaian sahaja … mungkin ada yang mula berfikir-fikir untuk menjadi penternak babak.... agaknya. Nauzubillah minzalik.

Berbangga pulak tu mahu jadikan projek penternakan babi yang didakwa mereka akan diurus secara moden boleh dijadikan contoh oleh kerajaan-kerjaan negeri yang lain. Waw.. hebatnya perjuangan DAP yang berjaya menjadikan TanSri Khalid sebagai perkakas mereka di Selangor. Mungkin belaian dan suara lunak mengoda Tressa Kok agaknya yang melunturkan jiwa Tan Sri. Agakanya… apa pun syabas Tressa Kok (DAP). Jangan marah ye Tan Sri.


Memang ternakan babi amat menguntungkan jika ianya dapat dikembangkan di seluruh negara kerana spesis babi ni melahirkan anak yang banyak dan mudah membesar dan membiak. Maka jadilah tanah airku tanah penternakan dan pengekspot babi terbesar suatau ketika nanti, khusunya untuk penduduk cina Singapura yang melarang perternakan babi dilakukan di negara kota tersebut.

Akhirnya sekalung tahniah juga kepada Pas yang turut kalut dan mabuk dengan kemenangan beberapa orang calonnya di Selangor yang turut serta bersetuju dengan projek tersebut. Memetik daripada sebuah akhbar nasional, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan negeri, Dr Halimah Ali, berkata "Kita tidak ada masalah, kita (Pas) sokong. Kita orang Islam hanya diharamkan daripada memakan daging babi, tetapi orang bukan Islam pula mereka makan babi, itu hak mereka," katanya.


Renungan tentang babi:


Firman Allah swt :”Katakanlah (wahai Muhammad): Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu yang diharamkan bagi orang yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai atau darah yang mengalir atau daging babi kerana sesungguhnya ia adalah kotor” -[Surah al-Baqarah : 145]

Daniel S Shafiro (MD) Pengarah Clinical Microbiology Laboratories, Boston Medical Center, Massachusetts dan juga Penolong Profesor Perubatan di Pathology & Laboratory Medicine, Boston University School of Medicine Massachusetts, merumuskan lebih 25 penyakit bawaan babi- sila rujuk http://medicine.bu.edu/dshapiro/zoopig.html .

No comments: