Sunday, March 14, 2010

Subur dan tebarkan nilai kasih sayang sesama insan

Oleh Mohd Ayop Abd Razid

Prinsip persaudaraan manusia di dalam Islam meletakkan seluruh manusia ke dalam satu keluarga besar yang berasal dari nabi Adam a.s. Pengertian ini jelas dapat difahami apabila Rasulullah SAW sendiri pernah bersabda (berdoa) yang bermaksud: “Dan aku menjadi saksi bahawa semua manusia adalah saling bersaudara” (Hadis riwayat Abdu Daud).Persaudaraan sesama manusia harus diperluaskan melalui nilai kasih sayang (al-mua’akhah bi al-mawaddah) secara tulus dan suci.
-
Dalam konteks negara kita yang berbilang kaum ini maka nilai kasih sayang dapat mencambahkan nilai-nilai toleransi, penerimaan dan hormat menghormati antara satu sama lain.Melalui penghayatan nilai-nilai asas kemasyarakatan tersebut maka akan terbinalah solidariti sosial (ulfah jamai’ah) yang padu dan mampu membina interaksi rakyat ke arah gemar melakukan kebajikan sosial serta keramahan atau kemesraan dalam pergaulan.
-
Kasih sayang adalah sebahagian daripda integriti moral yang menjadi petunjuk kemuliaan (al-kiram) kerana ia menjadi hiasan kemanusian. Ia adalah sifat yang mendorong jiwa menyempurnakan keluruhan akhlak yang terpuji. Dalam masyarakat beragama, penghayatan terhadap ajaran agama secara positif akan mengarah kepada konsistensi berperilaku positif. Dalam konteks ini, agama akan mendorong insan berakhlak baik sehingga ia memiliki kasih sayang sesama manusia.
-
Harus difahami bahawa nilai kasih sayang adalah fitrah yang dikurniakan ilahi kepada manusia. Justeru jangan digersang atau dimatikan nilai tersebut dari kalbu kita. Nilai kasih sayang adalah sebahagian daripada sifat Allah SWT. Nilai kasih sayang terkandng dalam beberpa Asma’ (nama-nama) Allah seperti Al-Rahman (Maha Pemurah) Al-Rahim (Maha Pengasih), Al-Salam, Al-Muhaiminin (Maha memlihara), Al-Ghaffar (Maha Pengampun) dan Al-Wahab (Maha Pemberi).
Oleh kerana tingginya nilai kasih sayang maka Rasulullah tidak mahu mendoakan kebinasaan kepada musuh seperti yang berlaku dalam peristiwa Taif.
-
Dalam peristiwa di Taif, Rasulullah terpaksa meninggalkan tempat terebut setelah baginda ditentang keras oleh kabilah Tsaqib. Ketika Rasulullah meninggalkan tempat tersebut lalu seorang lelaki memohon kepada baginda agar nabi berdoa untuk kebinasaan mereka. Namun, baginda yang memiliki sifat kasih sayang tidak berbuat demikian tetapi nabi memohon agar Allah memberikan petunjuk kepada kabilah tersebut.
-
Demikian juga dalam satu peperangan ada sahabat nabi yang meminta nabi melaknat musuh yang sedang dihadapai itu. Namun, baginda menjawab: “Sesungguhnya aku diutus sebagai rahmat dan bukan sebagai pelaknat”. Begitulah nabi yang memiliki sifat kasih sayang tidak tergamak untuk memohon kebinasaan dan kelanatan kepada musuhnya.
-
Ajaran Konfucius sangat menekankan nilai kasih sayang dan sifat perikemanusian. Manusia disuruh melakukan kebaikan sehingga wujud kesejahteraan dan keharmonian masyarakat. Ajaran Konfucius mengenai nilai kasih sayang terangkum dalam konsep ‘ren/jen’. Asas konsep ini ialah ‘chung’ dan ‘shu’. Chung ialah melakukan perkara positif terhadap orang lain seperti yang kita harapkan orang lain lakukan kepada kita. Shu bermakna jangan buat perkara negatif kepada orang lain seperti mana kita tidak mahu orang lain lakukan kepada kita.
-
Individu akan hilang keseimbangan diri apabila nilai kasih sayang tidak wujud`dalam dirinya. Lebih jauh lagi, insan yang tidak memiliki nilai kasih sayang akan mengalami keterasingan (alienasi) dalam kehidupan walaupun dia berada di tengah-tengah masyarakat. Manusia yang mengalami keterasingan akan mengalami gangguan atau kekacauan psikis sehingga mendorongnya melakukan tindakan-tindakan yang boleh merusakkan kehidupan orang lain.
-
Mereka yang gersang hatinya dari nilai kasih sayang sesama manusia biasanya gagal menggunakan akal dan hati. Kalbu kemanusiannya mungkin terkunci rapat menyebabkan ia mudah melakukan penderaan, keganasan, penganiyaan ke atas orang lain. Jika dia seorang suami atau bapa yang tandus nilai kasih sayang maka ia akan cenderong melakukan penderaan ke atas isteri dan anak-anaknya. Jika ia seorang majikan atau ketua jabatan maka ia akan menzalimi atau menganiaya pekerja bawahannya.
-
Kebanyakan peperangan yang berlaku sejak dulu hingga kini juga berpunca dari hilangnya kasih sayang sesama manusia. Demikian juga kumpulan “terroris” yang sanggup mengorbankan nyawa orang-orang yang tidak berdosa dalam aksi-aksi ‘keganasan’ mereka juga adalah golongan yang tandus kasih sayangnya terhadap manusia.
-
Kesimpulan, nilai kasih sayang adalah fitrah kurniaan ilahi yang wajar disuburkan sepanjang masa dan sepanjang zaman. Ia adalah sebahagian daripada unsur pembinaan kehidupan berakhlak dan bermoral. Justeru, selaku masyarakat yang beragama dan bertamadun, marilah kita sama-sama menyubur dan menebarkan nilai kasih sayang sesama insan. Hentikan segala bentuk keganasan, penderaan dan penganiayaan sesama manusia melalui nilai kasih sayang ynag dikurnikan ilahi kepada kita.

No comments: