Wednesday, June 17, 2009

Lihat remaja secara positif
Oleh Megatrambai
-
Saya, anda dan mereka yang kini berada dalam golongan dewasa pernah satu ketika dahulu merasai zaman remaja. Hodohke, indahke, maniske atau pahitke yang kita lalui ia adalah bergantung kepada proses sosiolisasi ynag kita lalui ketika alam remaja dulu. Perkembangan dan pengalaman-pengalaman kendiri yang kita lalui dan alami itu banyak mempengaruhi syahsiah diri kita.
-
Semua itu adalah proses pengujian yang membina imej-imej kendiri serta membentuk pemikiran kita. Kedinamikan hidup kita bergantung kepada imej-imej yang terbentuk itu. Jika imej-imej itu positif maka dinamik@positiflah kehidupan kita, jika imej-imej yang dibentuk itu negatif maka lesu dan pesimislah hidup kita.
-
Remaja adalah satu golongan yang berumur 15-25 tahun, memilik sifat-sifat, nilai-nilai, identiti dan tingakahlaku tersendiri. Zaman remaja adalah satu zaman transisi dari zaman kanak-kanak ke zaman dewasa. Dalam tempoh transisi inilah dikatakan oleh pakar psikologi bahawa remaja akan mengalami perubahan fizikal dan emosi yang ketara. Pendek kata, remaja dalam tempoh ini akan mengalami perubahan psikososial yang nyata.
-
Justeru, remaja dalam tempoh ini mengalami apa yang dinamakan konsep ‘STORM AND STRESS’ – period yang penuh pertarungan emosi, cabaran, lintang pukang, berkecamuk, hura hara, pemberontakan dan apa lagi ye.......... fikir-fikirkan le.
-
Namun, bukan semuanya begitu. Bagi mereka yang pandai megurus perubahan tersebut maka remaja terbabit akan mengalami perubahan dan perkembangan emosi yang sihat termasuk sihat dalam aspek intelektual, emosi dan sosial. Yang penting mereka harus ada ’A SENSE OF DIRECTION’ (RASA ADA ARAH) , ‘SELF ESTEEM’ DAN ‘ILTIZAM’ (KOMITMEN) yang jelas. Elemen-elemen ini akan dapat membantu pembinaan identiti remaja. Oleh itu, bersikap positiflah bahawa remaja adalah golongan yang boleh dibentuk dan dididik.
-
Yang penting, bagi mereka yang dekat dengan remaja perlu memahami perubahan-perubahan yang berlaku pada anak remaja kita adalah satu proses ke arah kedewasaan dan kematangan. Seperti yang saya kata tadi ia perlu diurus dengan baik dan berhemah.
-
Institusi keluarga, sekolah, masyarakat, media dan rakan sebaya..... mungkin ahli politik juga kot ( fikir-fikirkan ) memainkan peranan penting dalam membantu remaja ke arah pertumbuhan dan perkembangan syahsiah yang sihat. Semestinya penghayatan agama yang mantap sangat membantu dalam hal ini. Semuanya amat berkait rapat dengan penyesuaian psikososial dalam proses sosialisasi yang dilalui. Persekitaran sekeliling juga sangat memberi kesan sama ada menyubur atau menghancurkan remaja itu sendiri.
-
Soalan untuk difirkan: Adakah ahli-ahli politik kita turut mempengaruhi perangai dan syahsiah diri remaja kita? Ingat remaja yang sudah berumur 21 tahun dinegara ini sudah berhak untuk mengundi. Tentu sekali ahli politik akan mempengaruhi tingkah laku politik dan keputusan politik meraka.

No comments: