Monday, November 29, 2010

Prinsip kesederhanaan mampu wujudkan kesejahteraan sosial

Oleh Mohd Ayop Abd Razid

ISLAM adalah agama yang membawa rahmat ke seluruh alam. Sesuai dengan sifatnya itu, Islam menolak watak melampau (ekstremisme), sebaliknya menganjurkan watak pertengahan atau kesederhanaan (wasatiyyah) dalam kehidupan. Watak ekstreme (ghuluw) amat dilarang kerana ia menyalahi fitrah dan sifat kemanusiaan insan.

Penekanan Islam terhadap prinsip pertengahan ini selari dengan watak manusia sebagai makhluk sosial yang sentiasa berinteraksi dan berkomunikasi antara satu dengan lain merentasi sempadan etnik, agama serta budaya. Malah ditinjau dari aspek sosiologi Islam, penggunaan perkataan ‘annas’ (al-Baqarah:21) dan ‘al-Unas’ (Al-Isra:71) menggambarkan sifat manusia yang suka hidup bermasyarakat, berkelompok dan bersosial.

Dalam kehidupan bermasyarakat dan bersosial, pelbagai pertembungan kepentingan individu serta kelompok akan berlaku. Justeru, sikap kesederhanaan dalam bertindak amat diperlukan demi kesejahteraan masyarakat. Dari sikap pertengahan inilah akan melahirkan ciri-ciri kehidupan yang mulia seperti toleransi, persefahaman dan penerimaan. Ciri-ciri itu terkandung dalam konsep kesederhanaan yang diajarkan Islam.

Oleh kerana prinsip kesederhanaan menjadi dasar ajaran Islam maka di dalam al-Quran, umat Islam disebut sebagai ‘umatan wasatan’ (umat pertengahan) yang menjadi saksi kepada seluruh perbuatan manusia (al-Baqarah:143). Kepentingan dan implikasi daripada pengamalan prinsip wasatiyyah ini ialah ia akan mendorong tertegaknya keadilan sosial.

Istilah ‘adil’ itu sendiri berasal dari bahasa Arab, iaitu al-Adalah yang mempunyai persamaan maksud dengan ‘qist’ dan ‘wasath’ yang bermaksud ‘tengah’ atau ‘pertengahan’. Jika keadilan sosial dapat ditegakkan dalam masyarakat, akan terzahir kebaikan umum dalam masyarakat. Sikap wasatiyyah juga boleh mendorong seseorang berlaku adil terhadap musuhnya. Al-Quran menganggap keadilan yang diberi terhadap pihak lawan atau musuh akan menyebabkan seseorang itu lebih dekat kepada nilai takwa (al-Maidah:8).

Keadilan juga membawa maksud persamaan (musawah). Namun, ia tidak sama dengan keadilan seperti yang mahu ditegakkan oleh liberalisme, komunisme dan sosialisme. Dalam Islam, selain hak individu dipelihara tetapi hak sosial dan kemaslahatan umum juga perlu dijaga serta diambil kira. Justeru, dalam konteks pemerintah atau pentadbiran kerajaan, sesuatu dasar pembangunan yang dirangka oleh kerajaan perlu mengambil kira hal-hal mengenai kemaslahatan umum.

Dalam konteks ini, ia memerlukan toleransi sosial (toleransi kemasyarakatan) di kalangan pemimpin pelbagai kaum. Pelaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB) yang dilaksanakan dari 1970-1990 adalah satu contoh terbaik bagaimana toleransi sosial diamalkan di negara ini. Orang Melayu yang jauh ketinggalan dalam bidang ekonomi dibela melalui DEB tanpa mendiskriminasikan kaum lain.

DEB bukan diputuskan kepemimpinan Melayu (UMNO) semata-mata tetapi digubal melalui permuafakatan politik Barisan Nasional (BN) di mana semua pemimpin pelbagai kaum dalam BN bersetuju dan menerimanya sebagai satu dasar ‘affarmative’ untuk membantu Melayu yang ketinggalan dalam bidang sosioekonomi ketika itu. Mereka menyedari kemunduran Melayu dalam bidang ekonomi akan menyebabkan berlakunya jurang sosial dalam masyarakat sekali gus boleh mencetuskan ketidakstabilan sosial.

Demikian juga pelbagai ‘kontrak sosial’ yang diterima pemimpin pelbagai kaum terdahulu menggambarkan prinsip kesederhanaan diterima dan diamalkan untuk membina negara bangsa yang kuat dan bersatu padu. Pemimpin terdahulu memahami, dalam masyarakat majmuk, kita bukan saja memerlukan toleransi agama malah perlu toleransi sosial.

Pendekatan ini yang diambil kerajaan sejak merdeka. Hari ini, di bawah kepemimpinan Datuk Seri Najib Razak, gagasan 1Malaysia yang diperkenalkan turut memberi fokus terhadap pembelaan kaum minoriti dan juga kaum tertentu yang ketinggalan dalam arus pembangunan sosio-ekonomi negara. Prinsip kesederhanaan menjadi roh dan inti pati gagasan 1Malaysia yang bertujuan memupuk perpaduan di kalangan rakyat berbilang kaum.

Pengalaman mengamalkan konsep kesederhanaan sejak merdeka mendorong dan mencetuskan idea kepada Najib untuk memperjuangkannya di persada antara bangsa. Prinsip itu diketengahkan ketika beliau berucap di persidangan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), baru-baru ini.

Dalam ucapan itu, Najib memberi perspektif yang betul dan jelas kepada masyarakat global bahawa kesederhanaan adalah tonggak ajaran Islam dan asas kepada usaha memupuk persefahaman antara Islam dengan agama lain.

Kesimpulan, amalan kesederhanaan amat penting dalam mengemudi masyarakat majmuk di negara ini. Prinsip ini mampu mewujudkan keadaan masyarakat yang aman, tenteram, harmoni, makmur dan bersatu padu. -BH 30/11/2010

No comments: