Friday, August 6, 2010

RMKe-10 bergantung kepada sektor swasta
Olhe Mohd Ayop Abd razid
-
MATLAMAT Rancangan Malaysia Ke-Sepuluh (RMKe-10) ialah untuk memenuhi agenda transformasi ekonomi ke arah negara berpendapatan tinggi. Ia bagi memenuhi hasrat Wawasan 2020 yang mahu menjadikan negara setaraf negara maju lain. Untuk mencapai hasrat itu, pertumbuhan ekonomi negara perlu berada pada kadar enam peratus setahun.
-
Ia satu cabaran kerana keadaan pertumbuhan ekonomi dunia masih perlahan pada kadar 4.5 peratus untuk tempoh lima tahun akan datang. Kesan daripada kejatuhan ekonomi dunia menyebabkan momentum pertumbuhan ekonomi negara dalam tempoh sedekad lalu adalah perlahan.
-
Dalam RMK-9, pertumbuhan ekonomi negara hanya pada kadar empat hingga lima peratus setahun. Justeru, negara memerlukan satu anjakan dan pendekatan baru untuk memantapkan struktur dan pertumbuhan ekonomi.
-
Cara menggerakkan ekonomi negara mesti lebih proaktif, pragmatik dan dinamik. Ia penting dalam konteks persaingan global dan serantau yang semakin kompleks dan mencabar. Penekanan kepada peningkatan daya saing negara menjadi agenda penting dalam memastikan hasrat negara berpendapatan tinggi tercapai.
-
Sebelum ini, indeks daya saing negara jatuh menyebabkan pendapatan perkapita menurun. Jika dulu pendapatan perkapita negara pernah mengatasi Korea, Singapura dan Taiwan tetapi hari ini keadaan sebaliknya berlaku.
-
Justeru, kita memerlukan satu pendekatan baru. Jika dulu kelahiran Dasar Ekonomi Baru (DEB) adalah sesuai pada masanya, hari ini Model Baru Ekonomi (MBE) lahir selari dengan senario persekitaran, perubahan dan cabaran ekonomi global serta persaingan yang semakin sengit.
-
Semua perubahan ini menuntut kita berfikir secara positif dan dinamik ke arah menjayakan perubahan ekonomi yang diharapkan itu. Jika tiga dekad lalu pembangunan ekonomi negara sering dikaitkan dengan program pembasmian kemiskinan tetapi kini pembangunan ekonomi negara mesti dikaitkan dengan daya saing dan produktiviti negara. Adalah penting negara mencapai negara berpendapatan tinggi supaya kita dapat mengurangkan jurang perbezaan, menambah golongan menengah dan mencapai kesejahteraan hidup lebih sempurna.
-
Golongan berpendapatan rendah mesti diberi perhatian. Justeru, MBE tidak sama sekali meminggirkan golongan terbabit. Golongan ini perlu dibantu melalui pelbagai cara, termasuk memberikan kemahiran tertentu supaya pendapatan mereka boleh dipertingkatkan.
-
Pemberian subsidi wajar dinilai semula. Dalam konteks ini, kerajaan boleh mencontohi Denmark yang sudah mencapai status negara berpendapatan tinggi. Di negara itu, subsidi tidak diberi, sebaliknya elaun diberikan kepada golongan berpendapatan rendah untuk membeli barangan pada harga pasaran dunia. Kaedah ini memberi ruang kepada pemain dalam industri ekonomi negara bersaing dalam pasaran semasa.
-
Peranan sektor swasta penting dalam menggerakkan ekonomi negara. Sejak berlakunya krisis 1977-1978, pelaburan sektor swasta terus merosot menyebabkan pelaburan awam meningkat. Kesannya, berlaku defisit agak tinggi. Justeru, dalam RMKe-10, kerajaan mahu mengurangkan defisit fiskal daripada 5.3 peratus pada 2010 kepada kurang 3 peratus pada 2015.
-
Untuk tujuan itu, pelaburan sektor swasta dalam negara amat penting. Oleh itu, dalam RMKe-10, kerajaan meletakkan sasaran untuk memangkinkan pelaburan swasta agar berkembang 12.8 peratus atau RM115 bilion setahun.
-
Negara memerlukan syarikat berdaya saing yang mampu bersaing di pentas antarabangsa. Justeru, sektor swasta perlu memiliki strategi berinovasi yang mampu menjana pertumbuhan.
Sektor Industri Kecil Sederhana (IKS) juga mesti memiliki daya saing tinggi supaya dapat diterima dalam pasaran domestik serta menembusi pasaran global. IKS perlu memanfaatkan kemudahan teknologi yang dapat membantu memodenkan pengeluaran produk dan sekali gus dapat memperkasakan ekonomi negara.
-
IKS yang kukuh boleh menjadi pemangkin dalam mencapai matlamat RMKe-10. Mana-mana syarikat IKS yang boleh maju dan berdaya saing maka syarikat terbabit wajar diberi bantuan dan sokongan. Kerajaan tidak harus membuang masa dan wang untuk membantu industri yang tidak berdaya saing. Produktiviti berkait rapat dengan tenaga buruh atau modal insan. Sejak 1990-an kita terlalu banyak bergantung kepada buruh asing yang kurang mahir menyebabkan daya saing kita merosot. Aliran ini mesti dihentikan dan negara perlu melahirkan modal insan tempatan berkemahiran tinggi.
-
Bertolak daripada faktor kritikal inilah, mengikut RMKe-10, peruntukan untuk infrastruktur bukan fizikal ditingkatkan kepada 40 peratus berbanding 21.8 peratus dalam RMK-9 dengan tumpuan diberikan kepada program pembangunan kemahiran, aktiviti R&D dan modal teroka.
-
Pembangunan modal insan amat berkait rapat dengan pendidikan, Justeru, usaha memperkasa pendidikan negara perlu mengambil kira keperluan melahirkan modal insan berkemahiran tinggi dalam aspek teknikal, inovasi dan kreativiti. Adalah menjadi kewajipan institusi pengajian tinggi (IPT) menawarkan lebih banyak kursus teknikal dan profesional. Malah, kerajaan sewajarnya memperkasa sistem pendidikan atau sekolah vokasional dan teknik bagi melahirkan modal insan yang berkemahiran tinggi dalam aspek teknikal, inovasi dan kreativiti.
-
Faktor ini dilihat kritikal kerana negara perlu maju ke tahap teknologi lebih tinggi. Kita tidak boleh lagi bersaing dengan menawarkan tenaga buruh rendah bayarannya. Sebaliknya, kita perlu menawarkan tenaga buruh berdaya saing dengan kemahiran dan pengetahuan tinggi supaya gaji dan pendapatan yang ditawarkan juga tinggi.
-
Dalam melaksanakan transformasi ekonomi kita memerlukan peranan sektor awam. Sektor awam berperanan penting memacu agenda transformasi negara. Sektor awam berkewajipan mendukung empat tonggak utama kerajaan iaitu gagasan 1Malaysia, Program Transformasi Kerajaan (GTP), MBE dan RMKe-10. Kesimpulannya, kejayaan pelaksanaan RMKe-10 amat bergantung pada pelaburan sektor swasta, modal insan berkemahiran tinggi dan sektor awam yang berkesan serta teguh mendukung aspirasi negara. - BH 8/7/2010

No comments: