Monday, February 2, 2009


Isu surat perletakan jawatan Adun Behrang, Jamaluddin Mat Radzi dan Adun Changkat Jering, Osman Jailu.
  • Pendahuluan

    Dalam pilihanraya lalu, Jamaluddin mendapat 6,771 undi menewaskan calon BN Datuk M. Ramasamy yang mendapat 5,744 undi.

    Mohd Osman pula menang dengan memperolehi 9,411 mengalahkan penyandang dari BN Datuk Mat Isa Ismail yang memperoleh 8,309 undi. (Beliau menang dengan majoriti 1,102 undi )

    Ketika ini, Pakatan Rakyat Perak mempunyai 32 Adun ( termasuk Adun Bota, Datuk Nasarudin Hashim yang menyertai PKR minggu lalu) , manakala BN memiliki 27 DUN.

    Jamaluddin dan Osman menghadapi tuduhan menerima rasuah berhubung kelulusan permohonan projek perumahan bernilai RM180 juta di Sri Iskandar, Perak Tengah.Perbicaraan kes berkenaan akan bermula di Mahkamah Sesyen di Ipoh selama tiga ari bermula 10 Februari ini
  • Bermulanya Isu

    Kedua-dua Adun daripada PKR itu tidak dapat dikesan sejak 26 Januari lalu.

    31 Jan, desas-desus bahawa Jamaluddin bersama Osman berada di Pahang dalam usaha berunding dengan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Mohd Najib Razak di kediamannya di Pekan.

    1 Feb, Speaker Dun Perak, V Sivakumar berkata beliau telah menerima surat peletakan jawatan dari Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Behrang, Jamaluddin Mat Radzi dan Adun Changkat Jering, Osman Jailu.
    · 2 Feb. V Sivakumar telah memaklumkan secara rasmi kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) Perak mengenai kekosongan kerusi DUN Changkat Jering dan Behrang.
    · Pengarah Pilihan Raya Perak, Ahmad Adli Abdullah mengesahkan ada menerima notis kekosongan dan salinan surat daripada kedua-dua ADUN berkenaan.
    · Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Yusuf ketika dihubungi mstar online mengesahkan beliau sudah dimaklumkan oleh Pengarah Pilihan Raya Negeri Perak, Ahmad Adli Abdullah bahawa telah menerima notis kekosongan daripada Speaker.
    · Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan bermesyuarat secara tertutup pada 3 Feb bagi menentukan status dua Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun Perak, Kapten (B) Mohd Osman Jailu dan Jamaluddin Mohd Radzi yang dilaporkan telah meletak jawatan semalam.
    · 2 Feb, pegawai khasnya Jamaluddin, Firdaus Saharuddin mengedarkan kenyataann media di sebuah hotel dekat dengan lapangan antarabangsa KLIAmenafikan jamaluddin telah menghilangkan diri minggu lalu dan telah meletakkan jawatan sebagai Adun Behrang. Beliau mengambil cuti sakit selama tiga hari mulai 28 Januari. Pegawai khas itu juga menafikan wakil rakyat KeADILan itu bertemu dengan pemimpin-pemimpin Umno berhubung desas-desus melompat parti kepada BN.
    · Jamaluddin, juga Exco kerajaan Negeri mencabar kesahihan surat tersebut dan menafikan beliau telah meletak jawatan dan masih kekal sebagai ahli dewan undangan negeri.
    · Dalam sidang media di sebuah hotel di Shah Alam pada 4 petang i, En.Puzi Ghazali, wakil Osman mengedarkan kenyataan exco Perak itu yang menafikan telah keluar PKR seperti dispekulasikan.
    · Saya masih berkhidmat sebagai wakil rakyat seperti biasa dan sehingga kini tidak timbul soal saya telah melompat parti," kata Osman melalui Puzi Ghazali.
    · (* 2 Feb, Mohd Farizal Umar yang mengaku sebagai wakil Osman, membuat laporan polis bagi menafikan peletakan jawatannya sebagai Adun Changkat Jering. Aduan polis kira-kira jam 1.30 pagi itu dibuat di balai polis Seksyen 11, Shah Alam.)
    2 Feb, Menteri Besar Perak, Dato' Seri Mohammad Nizar Jamaluddin telah mengadap Sultan Perak pada kira-kira pukul 10 pagi di Istana Kinta memaklumkan perletakan jawatan dua Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN)Behrang, Jamaluddin Mat Radzi dan Mohd. Osman Jailu (Changkat Jering).

    ura-ura berkaitan Timbalan Speaker Dun Perak, Hee Yit Fong akan menyertai MCA, Ahmad Awang berkata, setakat ini Adun Jelapang itu komited menyokong kerajaan Perak di bawah pentadbiran Menteri Besar, Dato' Seri Ir Nizar Jamaluddin.
  • -
    PAS Perak sedia hadapi dua pilihan raya kecil serentak - Pesuruhjaya PAS Perak, Ustaz Ahmad Awang

    2 Feb, Mesyuarat Lajnah Politik PAS yang diadakan di kediaman Menteri Besar Perak yang bermula jam 10 malam. dipengerusikan sendiri oleh Timbalan Presiden PAS Ustaz Nasharuddin Mat Isa.
    Turut hadir sama Setiausaha Agung PAS Dato'Kamaruddin Jaffar, Pengarah Pilihanraya PAS Dato' Mustafa Ali, Ketua Penerangan PAS Dato' Mahfuz Omar, Pesuruhjaya PAS Perak Ustaz Ahmad Awang, Timbalan Pesuruhjayanya Asmuni Awi dan Ketua Penerangan PAS Negeri Misbahul Munir. Juga hadir sama Menteri Besar Perak Dato Ir Nizar Jamaluddin.
    PAS Perak telah mengadakan seminar dalamannya pada 31 Januari lalu berhubung persediaan bagi menghadapi pilihan raya ke-13.
    -
    * Komen Pesuruhjaya PAS Perak:
    Pesuruhjaya PAS Perak , Ustaz Ahmad Awang mendakwa jika benar mereka mahu keluar dari kerajaan Pakatan Rakyat Perak ia boleh dituduh melanggar ikrar seterusnya menderhaka kepada Sultan.
    "Semasa membentuk kerajaan Perak yang diketuai Menteri Besar, Dato' Seri Ir Nizar Jamaluddin, dua Adun ini pernah membuat masalah (sebelum pelantikan Menteri Besar) yang menyebabkan Sultan bertitah agar pembentukan kerajaan ini jangan dipermainkan dan jangan suatu hari nanti ada yang akan keluar menyebabkan masalah kepada kerajaan," Bagaimanapun, katanya pelanggaran terhadap ikrar tersebut tidak memperuntukkan tindakan di bawah mana-mana akta mahupun undang-undang berkaitan.
  • -
    * Komen Bekas Pengerusi SPR
    Bekas Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman ketika dihubungi mStar Online memberitahu, mengikut perundangan pilihan raya, sebaik sahaja notis kekosongan diterima daripada Speaker, pilihan raya kecil wajar diadakan.
    kata beliau, mengikut skop perundangan, SPR perlu menerima langkah Speaker mengumumkan kekosongan yang tidak boleh dicabar atau diketepikan.
    "Mengikut undang-undang (Perlembagaan negeri dan persekutuan), SPR perlu menghormati notis pengesahan kekosongan dan mengadakan pilihan raya kecil dengan sewajarnya (dalam 60 hari)," kata beliau yang juga bekas Setiausaha SPR
  • * Komen ketua Pemuda Umno Perak

    Ketua Pemuda Umno Perak, Zainon Fadzi Baharuddin yakin parti itu mampu merampas semula kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Behrang dan Changkat Jering jika diadakan pilihanraya kecil bagi kedua-dua kerusi berkenaan.


    Sumber: Utusan Malaysia, Berita Harian, Harakahdaily,Malaysiakini, mstar online

No comments: