Sunday, July 13, 2008

Fitnah politik undang bencana

Fitnah politik undang bencana

Oleh Mohd Ayop Abd Razidayop_60@yahoo.com


POLITIK tanah air sejak kebelakangan ini nampaknya semakin kalut dan gawat. Melihat apa yang tersurat dan tersirat dalam politik tanah air yang disaluti dengan pelbagai 'fitnah politik', maka jelas wujud suatu 'peperangan' merebut kuasa sedang berjalan menerusi plot politik yang merunsingkan.

Datuk Seri Najib Razak menggambarkan bahawa politik kita makin kotor. Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sendiri turut kecewa terhadap trend politik fitnah yang semakin bermaharajalela sekarang.

Berikutan fitnah politik, kehidupan rakyat menjadi tidak menentu. Disebabkan fitnah, ia bukan saja membawa kehinaan kepada orang lain, malah juga mengganggu keharmonian dan kesejahteraan hidup masyarakat.

Kestabilan masyarakat boleh punah seperti yang pernah dialami Kesultanan Melayu Melaka. Kesultanan Melaka hancur kerana politik fitnah sehingga ada yang tergamak bersekongkol dengan kuasa asing untuk menjatuhkan kerajaan terbabit.

Kita bimbang 'peperangan' sesama sendiri akan menghancurkan rasa kemanusiaan dan fikiran rasional sehingga yang muncul hanya penganiayaan dan kezaliman. Kita juga bimbang kerana 'fitnah politik' negara akan terdedah kepada campur tangan asing.

Hari ini sudah kedengaran ada kuasa asing yang memberi amaran kepada kita dan ini adalah satu situasi yang mencabar maruah dan kedaulatan negara. Sifat tamak haloba kepada kedudukan, jawatan dan pangkat, mengetepikan kepentingan negara.

Fitnah politik juga meninggalkan persepsi tidak baik kepada negara dan kerajaan. Sepatutnya selepas Pilihan Raya Umum Ke-12, masing-masing menumpukan kepada usaha melaksanakan amanah yang diberikan rakyat kepada mereka.

Namun, kita tidak habis-habis bertengkar dan 'berperang' untuk kuasa. Pakatan Rakyat (PR) yang diketuai pemimpin de facto Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim asyik sibuk mencipta spekulasi, dakyah dan propaganda untuk merampas Kerajaan Pusat.

Semua orang tahu bahawa beliau mengidamkan jawatan Perdana Menteri. Kemenangan yang diperoleh PR di beberapa negeri, sudah menjadikan mereka angkuh dan mabuk dengan kuasa.

Anwar memang dilihat sebagai pemimpin licik dan penuh muslihat. Beliau cekap mencipta plot cerita dalam 'drama' ciptaannya semata-mata untuk mendapatkan perhatian dan meraih simpati. Demikianlah gambaran diberikan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar seperti ditulis Datuk Hishamuddin Aun dalam kolumnya 'Kaca Mata' dalam Berita Minggu, baru-baru ini.

Ketika mengulas mengenai demonstrasi yang diadakan oleh sesetengah pihak serta perkembangan politik terkini, Perdana Menteri dipetik oleh Bernama sebagai berkata: "Pilihan raya sudahpun selesai. Rakyat sudah menentukan amanah yang diberikan kepada parti politik pilihan mereka.

Rakyat sudah memilih Barisan Nasional untuk terus memerintah. Dengan itu, saya tidak nampak apa kewajarannya lagi berdemonstrasi atau bermain politik yang hanya untuk menimbulkan ketidakstabilan yang boleh mengancam keselamatan rakyat. Ia juga bertujuan untuk menumbangkan kerajaan pilihan rakyat."

'Fitnah politik' yang berlaku di kalangan pemimpin Melayu sangat mengecewakan kita. Rakyat pula kian muak dengan perkembangan ini. Apa yang berlaku hari ini melambangkan kejelekan karektor sesetengah ahli politik kita yang semakin terhakis integriti moralnya.

Mereka sanggup mencipta pelbagai fitnah jahat hingga rakyat menjadi keliru siapa yang berada pada pihak yang benar.

Yang perlu direnungkan ialah apakah politik kita sudah jauh daripada nilai akhlak dan moral? Apakah kita sudah lupa Tuhan (agama) kerana kita menjadikan 'kuasa' sebagai buruan dan matlamat utama. Tidakkah kita sedar bahawa fitnah adalah dosa besar yang digambarkan oleh al-Quran sebagai perbuatan yang lebih besar bahayanya daripada pembunuhan (al-Baqarah:191).

Fitnah (namimah) adalah penyakit rohani yang membawa kepada kebencian, permusuhan dan pecah belah dalam masyarakat. Paling buruk dan jelek ialah apabila fitnah politik disebarkan itu cuba diyakinkan dengan perakuan bersumpah.

Kesimpulannya, walaupun politik ditafsirkan oleh sesetengah pihak sebagai perilaku manusia yang berorientasikan kuasa, kepemimpinan Islam (al-khilafah) meletakkan akhlak sebagai prasyarat utamanya.

Justeru, pemimpin politik mesti memiliki akhlak politik yang tinggi. Mereka mesti memiliki integriti moral yang tinggi. Perkara inilah yang nampaknya semakin terhakis daripada persada politik tanah air.

Keghairahan merebut kuasa menjadikan 'kuasa adalah Tuhan'. Kesannya, politik kotor dengan menabur pelbagai fitnah menjalar dalam masyarakat kita.

Justeru, penyakit fitnah yang melanda dunia politik kita hari ini wajib dibendung kerana ia boleh mengancam kestabilan masyarakat dan keselamatan negara.

BH 09 Julai 2008

2 comments:

infogue said...

artikel anda :

http://politik.infogue.com/
http://politik.infogue.com/fitnah_politik_undang_bencana

jadikan artikel anda yang terbaik dan terpopuler.di www.infogue.com

WAK SAPU said...

Transkrip penuh debat Anwar-Shabery boleh didapati kat http://waksapu.blogspot.com/

Jom komen