Wednesday, November 14, 2007

PERHIMPUNAN YANG TIDAK BERSIH

PERHIMPUNAN YANG TIDAK BERSIH


Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) memberikan makna demontrasi sebagai tunjuk perasaan dengan cara berkumpul beramai-ramai, berarak dan lain-lain.

Aktiviti ini nampAknya semakin dipopularkan di negara ini oleh aktivitis-aktivivs Pembangkang dan kelihatannya semacam ada kesungguhan golongan ini untuk membudayakan aktiviti tersebut.

Jika perkembangan ini tidak dibendung maka kita khuatir suatu hari nanti malapetaka akan menimpa negara ini.

Rakyat harus bertanya wajarkah demontrasi jalanan membudaya di negara ini? Apa perlunya demontrasi jalanan? Zalimkah kerajaan pimpinan Umno sehingga kita terlalu terikut dan terperangkap dengan rentak tarian poltik yang dimainkan oleh pembangkang sedangkan mereka sendiri tidak sehaluan dan sebulu?

Sedarkah kita bahawa pembangkang mula menyemai api kemusnahan yang tidak sepatutnya berlaku di negara yang berbudaya dan bertata susila ini.

Tidakkah kita insaf apa yang berlaku di Pakistan, sebuah negara yang majoriti penduduknya beragama Islam tetapi membawa imej yang tercalar dengan rusuhan dan demontrasi jalanan, sehingga memungkin campurtangan kuasa luar.

Malaysia bukan Pakistan, Nyamar dan ingatlah demontarasi yang dipimpin oleh pemimpin politik yang memburu kuasa akan membawa padah yang membinasakan negara.

Apakah tidak ada ruang demokrasi lagi di negara ini sedangkan telah terbukti bahawa kerajaan Barisan Nasional pimpinan Umno beberapa kali dijatuhkan dalam pilihanraya umum di beberapa buah negeri seperti Kelantan, Terengganu dan Sabah.

Tidakkah kita sedar majoriti yang menghadiri perhimpunan dan demontrasi haram itu adalah orang melayu. Kita yakin kebanyakan yang hadir itu adalah ahli dan penyokong parti pembangkang yang datang dari seluruh pelusuk negara.

Orang melayu harus berfikir, mengapa tidak ramai orang cina dan India yang menyertainya. Jawapannya ialah kerana orang Cina dan India memahami bahawa kerajaan yang ada tidaklah sezalim yang diungkapkan oleh pemimpin pembangkang.

Adalah amat tidak wajar bagi kita membuat kesimpulan bahawa kerajaan tidak demokratik, terlau korup dan lemah sehingga kita memerlukan demonstrasi sedangkan saluran demokrasi kita masih lagi subur dan berfungs dengan baik. Cuma pembangkang yang memiliki masalah “halusinasi” (satu penyakit mental) takut dengan baying-bayang sendiri.

Negara sebelum ini pernah digelisahkan dengan tindakan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang membuat cubaan menganjurkan demontrasi yang kebanyakkannya boleh membangkitkan semangat perkauman dan sentiment keagamaan.
Perlu diingat dalam konteks pertembungan politik, demonstrasi aman sekalipun boleh bertukar kepada tindakan-tindakan liar akibat pidato pemimpin yang lebih banyak menabur fitnah dan syak wasangka yang tidak berasas.

Tidak semua penunjuk perasaan yang hadir di kalangan penyokong parti wa ima parti Islam sekalipun memiliki adab dan nilai-nilai sebagai orang Islam. Kebanyakan mereka juga adalah terdiri di kalangan orang yang fasik yang memungkinkan mereka menimbulkan berbagai keburukan.

Jika ini berlaku tidakkah pemimpin berkenaan telah mengheret mereka yang hadir kepada kepada demonstrasi liar (Muzhaharah). Ingatlah demonstrasi jalanan selalunya mengganggu lalu-lintas dan mengganggu ketenteraman awam yang juga termasuk dalam perkara yang dilarang oleh Islam.

Islam lebih mengutamakan keaman dan mengutamakan kesejahteraan masyarakat.

No comments: