Friday, May 9, 2008

Renungan buat UMNO

Mao Zedong pernah berkata “Politik adalah peperangan tanpa darah, dan jika mana-mana pihak tidak sedar bahawa satu peperangan telah bermula, maka terimalah padahnya”.

Kita mengambil kata-kata ini bukan bermakna kita taksub kepada pemimpin komunis tersebut tetapi intipati yang berkaitan dengan liku-liku politik itulah yang harus kita renungkan. Buktinya, PRU-12 telah memberi isyarat bahawa pembangkang telah membina fasa pertama kemenangan mereka. Pada 1 April lalu mereka telah berjaya membentuk gabungan yang dikenali sebagai Pakatan Rakyat.

Mereka pasti mahu mencipta kejayaan untuk fasa selanjutnya, khusunya dalam PRU-13 nanti. Jika percaturan dan strategi mereka berkesan dan mengena maka nantikanlah kehancuran Umno ketika itu. Mungkin ketika itu orang melayu ada alternatif untuk bersatu di bawah bendera Pas – “sesungguhnya Allah maha berkuasa dan ia meberikan kuasa kepada sesiapa yang dikehendakiNya”. Itu jika beralih kuasa kepada PAS kalau beralih kepada bukan melayu bagaimana?


Selamat menyambut hari jadi yang ke -62 buat Umno. Semoga Umno mampu bangkit membina kekuatan demi bangsa, agama dan watan (tanah air).

No comments: