50 TAHUN MERDEKA: PERTAHANKAN ISLAM SEBAGAI JATI DIRI MELAYU
31 Ogos 2007 adalah tarikh bersejarah buat negara yang tercinta ini. Pada tarikh ini genaplah setengah abad atau 50 tahun kita menikmati kemerdekaan. Sejak merdeka kita bebas mengurus, mentadbir dan memerintah negara tanpa campurtangan asing.Kita bebas membangun negara mengikut acuan dan wawasan kita.
Sepanjang kemerdekaan bangsa melayu telah melangkah maju dalam banyak bidang kehidupan. Terima kasih kepada kerajaan yang ditunjangi UMNO kerana telah membina negara dan bangsa ini ke arah sebuah negara-bangsa (nation state) yang dihormati. Lafaz Alhamdulillah kita zikirkan dihati dan lidah sebagai tanda bersyukur kita kehadrat Allah s.w.t. di atas nikmat yang dikurniakan. Di antara nikmat agung yang diberikan kepada kita selama ini ialah nikmat iman dan Islam.
Sesungguhnya Melayu dan Islam merupakan dua elemen yang sukar dipisahkan bagaikan irama dan lagu jika dipisahkan rosaklah ia. Sekian lama Islam telah memperelok dan memperindah kehidupan orang melayu dengan tasawur (world view) yang jelas; dunia dan akhirat. Sesungguhnya jati diri orang melayu amat kuat dipengaruhi oleh Islam walau pun dari segi amalannya ia boleh dipersoalkan.
Jati diri adalah lambang dan keperibadian sesuatu bangsa. Di antara elemen-elemen utama yang membentuk jati diri bangsa ialah bahasa, adat, budaya, agama, nilai hidup dan sebagainya. Dalam perkara mengenai agama, Islam sebagai keperibadian hidup orang melayu telah dimaktubkan di dalam perlembagaan negara. Perkara 160 (2) Perlembagaan Negara dengan jelas mendifinisikan orang melayu sebagai “seseorang yang menganut agama Islam, kebiasaannya bercakap melayu dan mengamalkan adat melayu”. Sesiapa pun di Malaysia ini boleh dianggap melayu sekiranya ketiga-tiga perkara berkenaan mendarah daging pada dirinya. Itu tafsiran melayu dari sudut perlembagaan.
Oleh kerana Islam sinonim dengan orang melayu maka orang melayu tidak sewajarnya meninggalkan agamanya atau dengan perkataan lain murtad. Murtad adalah isu yang amat sensitif dan kontroversi bagi orang melayu. Di sisi Islam murtad adalah perbuatan jenayah yang membawa hukuman berat di sisi hukum Islam. Justeru, di antara punca agama Islam menjadi teguh di kalangan orang melayu, bahkan umat Islam diseluruh dunia adalah disebabkan adanya hukum jenayah murtad ini. Pada adatnya seorang anak melayu-Islam tidak mungkin menjadi murtad setelah ia dididik dan diberi pengetahuan secara baik mengenai asas-asas agamanya.
Orangmelayu sanggup menggadai nyawa demi mempertahankan Islam. Ajaran Islam sendiri meminta penganutnya bersungguh-sungguh mempertahankan aqidah dan kematian dalam mempertahankannya adalah dianggap mati syahid. Mati syahid adalah satu kemuliaan di sisi Islam. Contoh terbaik dalam mengambarkan semangat orang melayu ini ialah kes Natrah pada tahun 1951. Natrah adalah seorang gadis berbangsa Belanda yang telah dibesarkan dalam keluarga melayu. Apabila mahkamah di Singapura membenarkan gadis yang telah Islam ini dikembalikan kepada keluarga asalnya maka orang melayu telah memberontak dan sanggup mengadaikan nyawa menentang keputusan tersebut.
Dalam sejarah penjajahan di Tanah Melayu, kuasa-kuasa Barat bermula dari Portugis (Melaka), Belanda (Melaka) dan Inggeris (seluruh Tanah Melayu) kesemuanya telah gagal memurtadkan orang melayu. Usaha kristianisasi yang cuba mereka kembangkangkan dalam masyarakat melayu di era penjajahan gagal mencapai matlamat dan sasarannya. Begitulah hebatnya orang melayu mempertahankan aqidah mereka. Kekuatan ini lahir dari keteguhan aqidah dan iman mereka yang ditanamkan oleh tuan-tuan guru, para ustaz, alim ulama bahkan ibu-bapa kita.
Malangnya hari ini, di saat orang melayu semakin lemah aqidahnya usaha memurtadkan orang melayu nampaknya mula diambil kesempatan oleh golongan musyrik dan kufar. Mereka menggunakan beberapa peruntukan perlembagaan yang dirasakan boleh memihak kepada mereka bagi memurtadkan anak-anak muslim yang telah terjebak dalam perangkap mereka. Mereka begitu bersemangat untuk melihat umat melayu dinegara ini menjadi murtad. Beberapa kes seperti Aishah Bokhari, Lina Joy (Azlina Jalani) dan beberepa kes lain yang penuh kontoversi menunjukkan betapa usaha mereka adalah satu usaha yang serius dan penuh bersungguh-sungguh.
Sebaliknya orang Islam di negara ini tidak pernah memaksa dengan menggunakan mana-mana peruntukan perlembagaan bagi memastikan seseorang itu memeluk Islam. Jika seseorang yang bukan Islam mahu memeluk Islam sedangkan keluarga asalnya menentang maka umat Islam di negara ini tidak pernah menggunakan perlembagaan atau undang-undang seperti mana dalam kes Aishah Bokhari di mana keluarganya sendiri telah dituduh melakukan tahanan salah tehadap Aishah. Mereka telah membuat permohonan sedemikian atas alasan hak kebebasan beragama sepertimana terkandung dalam Perkara 11 Perlembagaan Persekutruan.
Dalam kes Lina Joy walau pun keputusan kes ini telah memberikan kemenangan moral kepada umat Islam di negara ini namun dari segi hakikat ajaran Islam mereka telah berjaya memurtadkan Lina Joy dan inilah juga pilihan beliau. Sesungguhnya kita tidak boleh terus bergantung kepada undang-undang kerana undang-undang hanyalah tatacara yang bertujuan memberikan keadilan mengikut perspektif dan tafsiran undang-undang.
Sesungguhnya usaha memurtadkan orang melayu adalah sesuatu yang amat sensitif. Justeru, kita masih ingat lagi di sekitar tahun 1988 kerajaan terpaksa mengambil tindakan tegas ke atas seorang paderi melayu-Kristian dengan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri bagi membendung isu yang cukup sensitif ini.
Umat Islam di negara ini cukup sabar menghadapi kerenah pihak-pihak yang suka memprovokasi agama Islam melalui saluran perlembagaan dan undang-undang. Kita tidak mahu sikap mereka menjadi ” melampau” kerana sebagai umat Islam kita turut mempunyai maruah dan tanggungjawab menjaga agama. Umat Islam perlu melipat gandakan pendidikan aqidah, khususnya kepada generasi muda melalui semua saluran sama ada pendidikan keluarga, pendidikan sekolah, institusi-institusi pengajian tinggi, pendidikan di madrasah, surau dan masjid serta melalui ceramah-ceramah yang dianjurkan dari masa ke semasa.
Ingatlah, dalam keadaan kita dihimpit dengan berbagai persoalan/masalah di tanah air sendiri maka aqidah Islamiahlah yang akan terus memberikan kekuatan dan tenaga kepada kita untuk menghadapi cabaran. Seandainya aqidah kita terus menjadi lemah dan cair maka nantikanlah kehancuran bangsa ini. Kemerdekaan tanah air kita harus dipertahankan bersama dengan kemerdekaan aqidah islamiyah. Tidak ada maknanya kita mengecapi kemerdekaan seandainya anak bangsa kita mencari jalan atau agama lain selain Islam.
31 Ogos 2007 adalah tarikh bersejarah buat negara yang tercinta ini. Pada tarikh ini genaplah setengah abad atau 50 tahun kita menikmati kemerdekaan. Sejak merdeka kita bebas mengurus, mentadbir dan memerintah negara tanpa campurtangan asing.Kita bebas membangun negara mengikut acuan dan wawasan kita.
Sepanjang kemerdekaan bangsa melayu telah melangkah maju dalam banyak bidang kehidupan. Terima kasih kepada kerajaan yang ditunjangi UMNO kerana telah membina negara dan bangsa ini ke arah sebuah negara-bangsa (nation state) yang dihormati. Lafaz Alhamdulillah kita zikirkan dihati dan lidah sebagai tanda bersyukur kita kehadrat Allah s.w.t. di atas nikmat yang dikurniakan. Di antara nikmat agung yang diberikan kepada kita selama ini ialah nikmat iman dan Islam.
Sesungguhnya Melayu dan Islam merupakan dua elemen yang sukar dipisahkan bagaikan irama dan lagu jika dipisahkan rosaklah ia. Sekian lama Islam telah memperelok dan memperindah kehidupan orang melayu dengan tasawur (world view) yang jelas; dunia dan akhirat. Sesungguhnya jati diri orang melayu amat kuat dipengaruhi oleh Islam walau pun dari segi amalannya ia boleh dipersoalkan.
Jati diri adalah lambang dan keperibadian sesuatu bangsa. Di antara elemen-elemen utama yang membentuk jati diri bangsa ialah bahasa, adat, budaya, agama, nilai hidup dan sebagainya. Dalam perkara mengenai agama, Islam sebagai keperibadian hidup orang melayu telah dimaktubkan di dalam perlembagaan negara. Perkara 160 (2) Perlembagaan Negara dengan jelas mendifinisikan orang melayu sebagai “seseorang yang menganut agama Islam, kebiasaannya bercakap melayu dan mengamalkan adat melayu”. Sesiapa pun di Malaysia ini boleh dianggap melayu sekiranya ketiga-tiga perkara berkenaan mendarah daging pada dirinya. Itu tafsiran melayu dari sudut perlembagaan.
Oleh kerana Islam sinonim dengan orang melayu maka orang melayu tidak sewajarnya meninggalkan agamanya atau dengan perkataan lain murtad. Murtad adalah isu yang amat sensitif dan kontroversi bagi orang melayu. Di sisi Islam murtad adalah perbuatan jenayah yang membawa hukuman berat di sisi hukum Islam. Justeru, di antara punca agama Islam menjadi teguh di kalangan orang melayu, bahkan umat Islam diseluruh dunia adalah disebabkan adanya hukum jenayah murtad ini. Pada adatnya seorang anak melayu-Islam tidak mungkin menjadi murtad setelah ia dididik dan diberi pengetahuan secara baik mengenai asas-asas agamanya.
Orangmelayu sanggup menggadai nyawa demi mempertahankan Islam. Ajaran Islam sendiri meminta penganutnya bersungguh-sungguh mempertahankan aqidah dan kematian dalam mempertahankannya adalah dianggap mati syahid. Mati syahid adalah satu kemuliaan di sisi Islam. Contoh terbaik dalam mengambarkan semangat orang melayu ini ialah kes Natrah pada tahun 1951. Natrah adalah seorang gadis berbangsa Belanda yang telah dibesarkan dalam keluarga melayu. Apabila mahkamah di Singapura membenarkan gadis yang telah Islam ini dikembalikan kepada keluarga asalnya maka orang melayu telah memberontak dan sanggup mengadaikan nyawa menentang keputusan tersebut.
Dalam sejarah penjajahan di Tanah Melayu, kuasa-kuasa Barat bermula dari Portugis (Melaka), Belanda (Melaka) dan Inggeris (seluruh Tanah Melayu) kesemuanya telah gagal memurtadkan orang melayu. Usaha kristianisasi yang cuba mereka kembangkangkan dalam masyarakat melayu di era penjajahan gagal mencapai matlamat dan sasarannya. Begitulah hebatnya orang melayu mempertahankan aqidah mereka. Kekuatan ini lahir dari keteguhan aqidah dan iman mereka yang ditanamkan oleh tuan-tuan guru, para ustaz, alim ulama bahkan ibu-bapa kita.
Malangnya hari ini, di saat orang melayu semakin lemah aqidahnya usaha memurtadkan orang melayu nampaknya mula diambil kesempatan oleh golongan musyrik dan kufar. Mereka menggunakan beberapa peruntukan perlembagaan yang dirasakan boleh memihak kepada mereka bagi memurtadkan anak-anak muslim yang telah terjebak dalam perangkap mereka. Mereka begitu bersemangat untuk melihat umat melayu dinegara ini menjadi murtad. Beberapa kes seperti Aishah Bokhari, Lina Joy (Azlina Jalani) dan beberepa kes lain yang penuh kontoversi menunjukkan betapa usaha mereka adalah satu usaha yang serius dan penuh bersungguh-sungguh.
Sebaliknya orang Islam di negara ini tidak pernah memaksa dengan menggunakan mana-mana peruntukan perlembagaan bagi memastikan seseorang itu memeluk Islam. Jika seseorang yang bukan Islam mahu memeluk Islam sedangkan keluarga asalnya menentang maka umat Islam di negara ini tidak pernah menggunakan perlembagaan atau undang-undang seperti mana dalam kes Aishah Bokhari di mana keluarganya sendiri telah dituduh melakukan tahanan salah tehadap Aishah. Mereka telah membuat permohonan sedemikian atas alasan hak kebebasan beragama sepertimana terkandung dalam Perkara 11 Perlembagaan Persekutruan.
Dalam kes Lina Joy walau pun keputusan kes ini telah memberikan kemenangan moral kepada umat Islam di negara ini namun dari segi hakikat ajaran Islam mereka telah berjaya memurtadkan Lina Joy dan inilah juga pilihan beliau. Sesungguhnya kita tidak boleh terus bergantung kepada undang-undang kerana undang-undang hanyalah tatacara yang bertujuan memberikan keadilan mengikut perspektif dan tafsiran undang-undang.
Sesungguhnya usaha memurtadkan orang melayu adalah sesuatu yang amat sensitif. Justeru, kita masih ingat lagi di sekitar tahun 1988 kerajaan terpaksa mengambil tindakan tegas ke atas seorang paderi melayu-Kristian dengan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri bagi membendung isu yang cukup sensitif ini.
Umat Islam di negara ini cukup sabar menghadapi kerenah pihak-pihak yang suka memprovokasi agama Islam melalui saluran perlembagaan dan undang-undang. Kita tidak mahu sikap mereka menjadi ” melampau” kerana sebagai umat Islam kita turut mempunyai maruah dan tanggungjawab menjaga agama. Umat Islam perlu melipat gandakan pendidikan aqidah, khususnya kepada generasi muda melalui semua saluran sama ada pendidikan keluarga, pendidikan sekolah, institusi-institusi pengajian tinggi, pendidikan di madrasah, surau dan masjid serta melalui ceramah-ceramah yang dianjurkan dari masa ke semasa.
Ingatlah, dalam keadaan kita dihimpit dengan berbagai persoalan/masalah di tanah air sendiri maka aqidah Islamiahlah yang akan terus memberikan kekuatan dan tenaga kepada kita untuk menghadapi cabaran. Seandainya aqidah kita terus menjadi lemah dan cair maka nantikanlah kehancuran bangsa ini. Kemerdekaan tanah air kita harus dipertahankan bersama dengan kemerdekaan aqidah islamiyah. Tidak ada maknanya kita mengecapi kemerdekaan seandainya anak bangsa kita mencari jalan atau agama lain selain Islam.
No comments:
Post a Comment