Wednesday, August 26, 2009


Ramadhan peluang untuk menyucikan ’nafs’
Oleh Mohd Ayop Abd Razid
-
ROHANI adalah komponen penting dalam membentuk kesempurnaan hidup insan. Ia adalah berkaitan dengan ‘nafs’ (jiwa) atau ‘ruh’ manusia. ‘Nafs’ yang diciptakan Allah adalah asalnya sempurna dan suci (al-kahfi:74) boleh menjadi tercemar dan kotor jika tidak dipelihara mengikut petunjuk ilahi. Hal ini dapat difahami dari maksud firman Allah SWT: “Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih itu susut dan terbenam kebersihannya dengan sebab kekotoran maksiat” (as-Syam:10, Tafsir Pimpinan ar-Rahman).
-
Punca utama pencemaran jiwa manusia adalah disebabkan perbuatan mungkar yang dilakukan. Pengertian mungkar merangkumi maksud derhaka kepada tuhan, melakukan sesuatu yang bercanggah dengan ibadat dan maksiat yang diharamkan oleh syariat atau tindakan yang diharam serta dibenci oleh syarak. Di kalangan manusia, tahap kekotoran jiwa adalah berbeza antara satu sama lain. Kualiti dan keadaan jiwa (hati) manusia ini boleh difahami dan dicerakinkan katogerinya melalui ayat-ayat al-Quran.
-
Di antara kualiti hati yang disebut al Quran termasuklah hati yang bersih, hati yang bertakwa, hati yang condong kepada kebaikan, hati yang terkunci mati, hati yang berdosa, hati yang lalai, hati yang buta dan hati yang ingkar. Dari kerosakan nafs inilah lahirnya pelbagai kemaksiatan dan kemungkaran dalam masyarakat. Justeru, ramai pemikir agama dan ruhani dari Timur mahupun Barat melihat ‘kegersangan’ hubungan insan dengan penciptanya menjadikan manusia semakin terbeban dengan hambatan hawa nafsu yang tidak puas memburu kebendaan dan keseronokan.
-
Dalam ajaran Islam, proses penyucian jiwa (‘tazkiyyah an-nafs’) adalah jalan terbaik untuk mengembalikan nafs kepada fitrahnya yang sebenar. Ia boleh dilakukan melalui pelbagai bentuk pendidikan (tarbiyyah). Usaha ini bukan sahaja dapat dipandu secara teori malah untuk mendapat impak yang berkesan perlulah kepada amal ibadah atau amal sholeh. Usaha tazkiyyah an-nafs adalah suatu perbuatan terpuji ynag dijanjikan syurga (surah Taha: 75-76). Bagi umat Islam banyak jalan disediakan kepada mereka untuk membersihkan kembali jiwanya.
-
Yang penting ialah adanya kesedaran yang bermula dengan muhasabah diri. Kata ahli sufi, “lihatlah hatimu sendiri” supaya segera mengetahui ehwal Tuhan. Pada hakikatnya semua bentuk ibadah dan amal sholeh yang dianjurkan Islam kepada umatnya mampu menjadi proses tarbiyyah rohaniyyah untuk manusia kembali mendampingkan dirinya kepada Allah SWT. Ibadah puasa adalah di antara jalan berkesan untuk menyegar dan mengembalikan manusia kepada fitrahnya yang sebenar.
-
Puasa yang dilaksanakan dengan sempurna mengikut lunas-lunas al-Quran dan as-Sunnah akan membawa kita kepada matlamat akhir iaitu menjadi insan yang bertakwa (al-Baqarah: 183). Allahyarham Proffesor Dr.Hamka memberi gambaran yang cukup jelas tentang perintah berpuasa. Menurut Pak Hamka perintah puasa seperti juga perintah Allah yang lain bukanlah satu perintah yang kaku dan kering. Perintah mengerjakan puasa, yang diturunkan dari Allah dengan perantaraan RasulNya adalah mengetuk hati, iman dan akidah. Ia menyatukan akal dan perasaan, jiwa dan sanubari; semuanya sekali gus!
-
Jelas kepada kita bahawa puasa yang sempurna mampu menjadi madrasah rohani dan latihan akhlak untuk membina sifat mahmudah (terpuji) dan mencapai takwa. Puasa menjadi jihad melawan hawa nafsu serta perisai dari godaan syaitan.Puasa yang sempurna dapat menjadikan seseorang mukmin merasai diri sentiasa diawasi Allah SWT sama ada ketika bersendirian mahupun di hadapan ramai.
-
Menahan lapar dan dahaga ketika puasa mampu menjernihkan akal sepertimana nasihat Luqmanul Hakim kepada anaknya, “Wahai anakku, jika perut terisi penuh, fikiran akan tidur, hikmah tidak akan muncul dan anggota tubuh akan malas melaksanakan ibadah”.
-
Puasa yang dilakukan dengan penuh ikhlas dan keimanan akan dapat membangkitkan rasa kesepaduan dalam masyarakat kerana ia dapat memupuk mawadah (kasih sayang) , ukhwah, silaturahim, tolong menolong dan rasa persaudaraan sesama Islam.
-
Perasaan lapar dan dahaga dapat menanamkan nilai manusiawi (kemanusiaan) terhadap mereka yang miskin dan tidak bernasib baik. Justeru, ia dapat mencegah rasa tamak haloba, hasad dengki dan sifat zalim sesama manusia.
-
Sejarah Islam turut membuktikan bahawa kesungguhan para sahabat dan mereka yang beriman mengamalkan puasa dengan penuh keimanan dan keikhlasan dapat membawa kejayaan dalam perjuangan mempertahan dan meperjuangkan ketinggian akidah Islam. Di antara kemenangan yang dicatatkan mereka ialah kemenangan dalam Perang Badar (17 Ramadhan, 2 Hijrah), peristiwa Fathu Makkah (10 Ramadhan, 8 Hijrah) dan Perang Tabuk (Ramadhan, 9 Hijrah).
-
Selain itu, penaklukan Andalusia di mana pasukan tentera muslim pimpinan panglima Tariq bin Zahid menewaskan Roderick dalam ‘Perang Buhairah’ turut berlaku pada 20 Ramadhan, 92 Hijrah.
-
Demikian juga peristiwa ‘Az-Zallaqah’ yang berlaku pada Jumaat, 25 Ramadhan, 479 Hijrah di mana tentera muslim Andalusia pimpinan Yusuf bin Tasyifin berjaya menewaskan tentera Peranchis di sebuah dataran bernama Az-Zalalaqah, Portugal. Peristiwa ‘Ainul Jalut’ di mana tentera muslim pimpinan Sultan Quthuz, Sultan Mamluk Mesir mengalahkan tentera Mongol juga berlaku pada Jumaat, 25 Ramadhan, 658 Hijrah.
-
Kesimpulannya, bulan Ramadhan adalah bulan terbaik untuk umat Islam bermuhasabah dan mendampingkan diri kepada Allah SWT. Untuk mendapat impak yang berkesan dari puasa maka sepanjang bulan Ramadhan harus dipenuhi dengan berbagai amal kebaikan seperti membaca al-Quran, berzikir, berdoa, bersahur, bertarawih, memperbanyak sholat sunat, bersedekah, mengeluarkan zakat fitrah dan beriktikaf di masjid bermula dari malam 20 Ramadhan sehingga akhir Ramadhan dengan harapan akan dikurniakan malam Lailatul Qadar.
-
Amalan puasa juga mesti dijaga dengan sempurna supaya kita tidak tergolong di kalangan orang yang rugi akibat gagal mengawal lidah dari mengumpat dan memfitnah. Rasulullah s.a.w. pernah ditanya, “Apakah yang menyebabkan puasa itu batal?” Lalu baginda menjawab, “bercakap dusta dan mengumpat”.
Selamat berpuasa

Wednesday, August 19, 2009

Haluan politik Pas kini semakin liberal

Oleh Mohd Ayop Abd Razid

Semangat perjuangan Daulah Islamiah terpesong untuk menjaga hati rakan politik

TAHUN 1970-an dan 1980-an, dunia Islam disemarakkan dengan kemunculan fundamentalisme radikal yang berjuang menegakkan daulah Islamiah. Kejayaan revolusi Islam Iran pada 1979 meningkatkan lagi semangat golongan terbabit.

Namun, apabila runtuhnya Soviet Union pada akhir 1980-an, gerakan terbabit mula menukar pendekatan kepada yang lebih lunak dan liberal. Di Republik Islam Iran dasar lunak mula diperkenalkan apabila pada 1988, Khomeini mengeluarkan fatwa menggantung peruntukan syariah atas alasan maslaha atau kepentingan awam.

Liberalisasi politik ini memperlihatkan kesediaan golongan terbabit untuk bergerak masuk dalam aliran perdana, iaitu sistem demokrasi dengan mempromosikan apa yang dinamakan demokrasi Islam. Pelbagai istilah mula diperkenalkan seperti mujtama'al-madani (masyarakat sivil), huqud al-insan (hak asasi manusia), hurriyah (kebebasan) dan al-ta'addudiyah (kemajmukan) yang semuanya dikaitkan dengan demokrasi.

Slogan mengenai negara Islam tidak begitu ditonjolkan lagi. Liberalisasi politik dapat dikesan di Mesir, Maghribi, Tunisia, Algeria, Yaman dan beberapa negara Arab lain. Di Indonesia dan Malaysia, golongan fundamentalis yang berjuang melalui politik turut mengubah haluan dan pendekatan mereka.

Di penghujung era 1990-an, tuntutan terhadap reformasi demokratik berkumandang di Indonesia yang akhirnya menyaksikan kejatuhan rejim Suharto pada 1998. Pada 1998 itu juga berlaku reformasi jalanan di negara kita.

Ia digerakkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim selepas beliau disingkir daripada kerajaan dan parti atas dakwaan liwat dan rasuah. Reformasi jalanan terbabit melaungkan anti-Mahathir yang dianggap zalim dan bersifat diktator. Gerakan itu akhirnya melahirkan parti politik yang kini dikenali sebagai Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Dalam kes di Indonesia, dua kumpulan Islam iaitu Muhammadiah dan Nahdatul Ulama turut memainkan peranan dalam tuntutan reformasi demokrasi. Mereka cuba mengekang kuasa rejim Suharto yang dituduh bersifat authoritarian. Di negara kita, Pas turut memberikan sokongan terhadap perjuangan reformasi jalanan atas alasan kononnya menentang kezaliman Mahathir dan Umno terhadap Anwar.

Ketika itu Pas dipimpin oleh Allahyarham Datuk Fadhil Noor, seorang tokoh politik yang dihormati dan disegani. Beliau meninggal dunia pada 23 Jun 2002. Bertolak daripada sinilah, Pas terus sedikit demi sedikit berubah dari sebuah parti bersifat fundamental kepada yang lebih liberal.

Perlu difahami bahawa pengertian fundamental atau al-ushuliyyah merujuk kepada fahaman pelaksanaan agama yang berasaskan kepada tafsiran literal sesuatu teks. Maksud al-Ushuliyyah dalam pengertian Islam adalah daripada akar kata 'al-Ashl' bererti bahagian paling dasar daripada sesuatu.

Bentuk jamak (plural) ashl adalah Ushul. Kata ashl (fundamental) juga memberi pengertian dasar atau pangkal (Dr Muhamad Imrah, Perang Terminologi Islam versus Barat, 1998).

Justeru, tidak hairanlah apabila Pas mula dikuasai kelompok muda radikal pimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang, maka suara dan prinsip perjuangan parti itu sangat berpegang kepada pemahaman tekstual ayat-ayat al-Quran sehinggakan beliau menghukum sesiapa yang berbaik-baik dan bekerjasama dengan orang kafir dalam urusan politik adalah haram, malah 'kafir'.

Beliau menyerang Umno dengan keras sehingga timbul kontroversi isu 'Amanat Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang' yang mengkafirkan Umno. Ketika itu, Hadi dengan semangat revolusi Iran begitu tegas memperjuangkan Daulah Islamiah (negara Islam) dan hukum hudud.

Namun, sejak selepas Pilihan Raya Umum Ke-11 (2004), Pas tidak lagi menonjolkan isu negara Islam dan hudud. Dalam pilihan raya itu, Pas mula menggunakan beberapa slogan seperti 'negara kebajikan' dan 'masyarakat sivil'. Pas sudah bersedia untuk bekerjasama dengan DAP.

Jelas bahawa Pas mula lari daripada prinsip perjuangannya yang tidak mengizinkan bersekutu atau bersama dengan golongan bukan Islam. Selain itu, Pas turut menerima perjuangan PKR yang memperjuangkan hak-hak sivil rakyat secara yang lebih liberal.

Pada Pilihan Raya Umum Ke-12 tahun lalu, suara Pas semakin liberal dan lunak sehingga bersedia membentuk satu pakatan politik yang dikenali sebagai Pakatan Rakyat merangkumi PKR, Pas dan DAP. Kini, semakin terbukti bahawa demi kuasa, Pas bersedia mempertahankan DAP walaupun beberapa pemimpin muda parti itu cuba menghina dan memperlekehkan Islam.

Saya kira soal mereka jahil bukan alasan untuk membiarkan mereka menghentam Islam sesuka hati. Pemimpin muda DAP seperti Ronnie Liu, Jeff Ooi dan Loke Siew Fook sekurang-kurangnya tidak jahil mengenai Islam sebagai agama rasmi negara dan wujudnya larangan hasutan berhubung isu-isu sensitif dalam Perlembagaan Persekutuan.

Jika mereka jahil mengenai fasal penting dalam Perlembagaan, sewajarnya mereka tidak layak menjadi wakil rakyat kerana ia boleh merosakkan negara. Justeru, amat mendukacitakan apabila Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat membela mereka semata-mata atas kepentingan politik menyebabkan DAP berlagak seperti 'kaduk naik junjung'.

Sebenarnya, ketika era kepemimpinan Dr Burhanuddin Al-Helmi, Pas bersifat reformis dan nasionalis. Ketika itu tidak berbangkit idea mengenai Daulah Islamiah. Gagasan yang dibawa adalah 'nasionalisme Melayu dengan cita-cita Islam'. Buktinya, cadangan pembentukan sebuah negara Islam ditolak pada kongres Pas 1954.

Satu lagi bukti ialah pada pertengahan 1970-an Pas di bawah Datuk Asri Muda bersedia menjadi komponen dalam Barisan Nasional (BN). Ketika Pas bersama BN, Anwar yang mengasaskan dan memimpin Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) mengkritik kepemimpinan Tun Abdul Razak Hussein yang dikatakan bersifat autokratik dan tidak Islamik.

Pada 1981, Hadi mula mewarnai dan mencorak pendekatan Pas ke arah yang bersifat radikal dan tidak berkompromi sama sekali dengan Umno, apatah lagi dengan DAP. Namun, hari ini semuanya sudah berubah dan menimbulkan pelbagai persoalan mengenai perjuangan parti itu.
- BH 19/8/09

Tuesday, August 11, 2009









H1N1, pelbagai langkah KKM kawal wabak
( Tajuk asal artikel 'Kuarantin, pencegahan selesema babi tiada kesan' -BH 12/8/09) Oleh Mohd Ayop Abd Razid
-
KES pertama influenza A (H1N1) atau selesema babi yang disahkan melalui ujian makmal di negara ini ialah pada 15 Mei lalu. Sehingga semalam, angka kematian yang dicatat kerana H1N1 ialah 38 orang. Kenyataan Kementerian Kesihatan pula menyebut angka rasmi mereka yang mendapat rawatan kerana disahkan positif wabak itu ialah 2,253 orang. Kini, jumlah mangsa H1N1 terus menunjukkan peningkatan hingga Datuk Seri Najib Razak menganggapnya sebagai satu ancaman kepada negara. Beliau mahu 'pendidikan awam' dilaksanakan melalui kempen secara besar-besaran.
-
Hakikatnya, jangkitan H1N1 sudah menjadi wabak atau pandemik tempatan yang mesti ditangani secara efektif. Kategori golongan berisiko tinggi yang mudah dijangkiti H1N1 termasuk wanita hamil, pesakit jantung, pesakit paru-paru kronik, pesakit asma, pesakit kencing manis, obesiti dan mereka yang mempunyai tahap imuniti yang rendah. Peningkatan angka kematian wabak H1N1 memang mencemaskan dan rakyat diminta tidak panik. Menurut Menteri Kesihatan lebih 98 peratus kes jangkitan H1N1 berjaya disembuhkan. Kebanyakan mereka yang mati adalah kes yang mempunyai faktor risiko.
-
Dalam satu taklimat tertutup isu semasa di Angkasapuri beberapa minggu lalu, Pengarah Bahagian Kawalan Penyakit Kementerian Kesihatan, Datuk Hassan Abdul Rahman memaklumkan, penularan tempatan wabak H1N1 masih pada peringkat awal pandemik. Katanya, tiada strategi khusus yang komprehensif membendungnya. Setakat ini belum ada vaksin yang ditemui untuk menentang penyakit itu.
-
Apa yang penting ialah langkah pencegahan H1N1 yang berterusan dan efektif akan dapat membantu memperlahankan dan seterusnya membendung penularan wabak terbabit. Kerajaan melalui Kementerian Kesihatan sejak awal lagi sudah mengambil langkah perlu bagi memantau rapi ancaman H1N1. Langkah terbaru kementerian terbabit ialah menambah simpanan antiviral daripada 10 peratus kepada 20 peratus. Sebelum ini kementerian terbabit sudah memaklumkan akan membekalkan antiviral Tamiflu di semua klinik kerajaan yang mempunyai pegawai perubatan.
-
Selain itu, 22 hospital swasta dijadikan pusat saringan awal dengan dibekalkan antiviral Tamiflu. Klinik swasta juga dibenarkan membeli Tamiflu daripada farmasi. Kerajaan juga akan menyediakan kelengkapan makmal perubatan untuk merawat pesakit selesema babi di semua hospital. Pihak hospital akan menyaring dengan teliti mereka yang datang untuk mendapatkan ujian H1N1. Mereka yang mempunyai simpton jangkitan, terutama golongan yang berisiko tinggi akan dirawat dan diberi perhatian sepenuhnya, termasuk memberi suntikan antivirus.
-
Kementerian Kesihatan juga bertanggungjawab mengeluarkan perintah kuarantin kepada golongan berisiko. Kementerian terbabit juga dari semasa ke semasa melaksanakan arahan dan perintah kuarantin di semua sektor seperti institusi pendidikan, sekolah, kolej dan universiti. Kementerian Pelajaran sudah mengeluarkan arahan kepada sektor sekolah supaya mengambil suhu badan murid setiap pagi dan memastikan murid yang deman dengan suhu melebihi 38 Celsius dibawa ke hospital atau klinik. Untuk tujuan itu kementerian itu akan membekalkan jangka suhu dan topeng muka kepada semua sekolah.
-
Selain mengambil langkah mengesan suhu badan melalui alat pengimbas di pintu masuk utama negara seperti di lapangan terbang, Kementerian Kesihatan juga akan menyaring suhu badan orang ramai di majlis terbuka juga akan dilakukan di mana perlu. Apa yang penting ialah kementerian terbabit harus memastikan ia mempunyai kemudahan yang mencukupi untuk melaksanakan segala langkah pencegahan yang wajar.
-
Kejayaan mengawal wabak H1N1 tidak akan berkesan tanpa tanggungjawab bersama orang ramai. Sikap menyerahkannya bulat-bulat kepada kerajaan tidak banyak membantu usaha memperlahan dan membendung wabak terbabit. Justeru, orang ramai harus memahami beberapa perkara berkaitan H1N1 merangkumi cara penularan virus, simptom penyakit, cara mengawal diri dan langkah pencegahan. Dalam konteks ini, kita seharusnya mengamalkan tiga prinsip perubatan seperti yang disarankan Ibnul Qayyim, seorang ulama Islam tersohor.
-
Tiga prinsip itu ialah sentiasa menjaga kesihatan, melindungi diri daripada perkara yang mengundang penyakit dan membuang bahan merosak kesihatan. Untuk mengamalkan prinsip terbabit maka rakyat perlu mengambil langkah pencegahan secara tuntas supaya risiko penularan wabak H1N1 dapat dikurangkan. Bagaimana kita boleh mengamalkan ketiga-tiga prinsip terbabit? Untuk prinsip pertama iaitu menjaga kesihatan maka orang ramai hendaklah sentiasa menjaga kebersihan diri termasuk kerap membasuh tangan, menutup mulut dengan tisu ketika batuk dan bersin.
-
Orang ramai hendaklah membiasakan memakai penutup hidung terutama ketika berada di luar. Mereka yang didapati mempunyai simptom jangkitan mestilah segera mendapatkan rawatan kerana kelewatan mendapatkan rawatan boleh mengundang kematian terutama mereka yang berisiko tinggi. Bagi prinsip kedua iaitu melindungi diri dari elemen yang mengundang penyakit termasuklah hindari menghindari majlis keramaian dan perjumpaan di tempat awam.
-
Langkah ini penting kerana virus H1N1 mudah tersebar menerusi udara menyebabkan penularan terhadap virus adalah tinggi, terutama di tempat yang sesak dengan manusia. Bagi pesakit yang dikuarantin di rumah hendaklah mengelakkan diri berhubung rapat dengan ahli keluarga.



Thursday, August 6, 2009

Wednesday, August 5, 2009












Sumber Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia


















Tuesday, August 4, 2009

Masyarakat berakhlak mampu nobat 1Malaysia

Oleh Mohd Ayop Abd Razid

SAYA kira semua orang yang waras akal budinya bersetuju bahawa akhlak atau moral adalah teras dan tonggak bagi sesuatu tamadun. Cuma, yang sering menjadi perdebatan ialah adakah nilai akhlak atau moral bersifat beku (statik) atau tidak berubah.

Perdebatan ini muncul kerana pelbagai fahaman dan pemikiran mengenai moral sentiasa berkembang di kalangan pemikir masyarakat, terutama dalam masyarakat yang semakin mengagungkan kebebasan.

Masyarakat kita yang kuat berpegang kepada nilai dan budaya ketimuran juga tidak terkecuali dalam membicarakan isu moral. Isu ini sentiasa tenggelam timbul berdasarkan kepada sesuatu isu moral yang berbangkit dalam masyarakat kita. Pernah beberapa tahun lalu isu mengenai 'kawalan moral' (moral policing) hangat diperdebatkan di negara kita.

Mereka yang menolak kewajaran penguatkuasaan undang-undang moral, khususnya undang-undang syariah ke atas pesalah moral berhujah di atas premis 'hak asasi manusia' dan kebebasan. Sebaliknya, golongan yang mempertahankannya pula berhujah di atas premis agama.

Bukan tujuan rencana ini menimbulkan perdebatan baru mengenai 'kawalan moral' tetapi rencana ini cuba memberi fokus kepada fahaman 'pragmatisme moral' dan kesannya terhadap kehidupan kita.

Apa itu fahaman pragmatisme? Pragmatisme adalah satu doktrin yang berpegang kepada 'apa yang ada itulah yang sepatutnya'.

Pragmatisme sebagai satu bentuk ideologi diasaskan oleh seorang ahli falsafah Amerika Syarikat (AS) bernama John Dewey. Tokoh lain yang segandingan dengannya ialah Charles Sanders Peirce dan William James. Kedua-duanya juga dari AS

Dewey beranggapan tidak wujud nilai-nilai mutlak dalam kehidupan ini.

Dalam pendidikan formal juga ia menjalar masuk melalui mazhab falsafah pendidikan aliran progresivisme berteraskan pragmatisme. Demikian juga dalam hal politik, ia turut menjalar masuk mempengaruhi sikap kebanyakan ahli politik. Banyak pergolakan politik dunia adalah hasil amalan politik tidak bermoral.

Hari ini kelihatan wajah politik kita menjadi semakin hodoh kesan daripada terhakisnya nilai akhlak dan moral. 'Politik Machiavelli' yang mengutamakan 'matlamat menghalalkan cara' menyebabkan ahli politik kita sering terbabas landasan akhlak dan moral.

Politik fitnah, penyalahgunaan kuasa, pembohongan dan rasuah politik yang semakin berleluasa mungkin dapat menggambarkan hal ini. Peliknya, ia seolah-olah sesuatu yang wajar. Tidak semua, tetapi ramai 'pemain kuasa' yang memiliki jiwa kotor sehingga lupa nilai akhlak, apatah lagi 'mahkamah Ilahi'.

Begitu juga fitnah dalam penulisan politik siber begitu berleluasa sehingga ramai mereka yang melayarinya termakan umpan fitnah lalu menyebarluaskan dalam masyarakat sehingga masyarakat menjadi kalut dengan bermacam persepsi politik yang karut marut.

Pragmatisme moral juga melihat bahawa kehidupan sosial tidak seharusnya terikat kepada nilai-nilai tetap ajaran agama. Dari aspek psikologinya, pragmatisme moral berpandukan kepada pemikiran Sigmund Freud yang terkenal dengan psikoanalisisnya yang merumuskan bahawa 'nalusi seks' adalah penggerak kepada segala aktiviti sosial manusia.

Sememangnya sifat hawa nafsu yang tidak dididik sangat cenderung kepada hedonisme (keseronokan). Justeru, tidak hairanlah ia menjadikan seks sebagai hak individu.

Misalnya, mereka beranggapan bahawa tidak ada salahnya hubungan seks secara sukarela, selain budaya 'gay' dan lesbian.

Lebih jauh lagi, tidak salah melakukan pertukaran jantina kerana kecanggihan teknologi moden berupaya melakukannya. Bagi mereka melahirkan nilai-nilai erotik melalui kesenian, lakonan (filem) dan pelbagai lagi bentuk kebebasan adalah hak individu.

Justeru, dalam masyarakat yang kuat berpegang kepada pragmatisme moral seperti di kebanyakan negara Eropah, maka undang-undang dibentuk hanya untuk mengawal apa yang ditakrifkan sebagai jenayah yang sempit dan terhad skopnya. Sebaliknya Islam melihat pengertian jenayah dalam skop yang luas.

Dalam Islam, definisi jenayah atau 'jarimah' membawa maksud larangan syara yang dapat dibendung dengan hukum-hukum hudud, qisas dan ta'zir. Saya yakin masyarakat kita mengutamakan keperibadian luhur. Oleh itu, sebarang gerakan untuk merungkai dan mereput nilai akhlak dan moral sewajarnya ditolak kerana ia boleh menjadi penghalang kepada menjayakan konsep 1Malaysia.

Maksud 'pencapaian diutamakan' seperti yang dinyatakan dalam konsep itu harus merangkumi pencapaian dalam bidang akhlak dan moral. Melalui kekuatan akhlak dan moral juga kita berupaya membina masyarakat yang bersatu padu seperti yang dihasratkan konsep 1Malaysia. - BH 5/8/09